Suomalaisilla, ruotsalaisilla ja virolaisilla startupeilla on keskiviikkona harvinainen mahdollisuus tutustua kansainvälisten lääkeyhtiöiden toimintatapaan ja tarpeisiin iltapäivällä järjestettävässä kohtaamisessa.

Maksuttomaan Nordic Big Pharma Reverse Pitching Event -tilaisuuteen oli syyskuun alussa ilmoittautunut jo 200 henkeä 120 startup-yrityksestä.

Pitchaus-tapahtuma on virtuaalinen ja laatuaan ensimmäinen.

Tapahtuman sponsorit ovat Amgen, Pfizer ja Takeda, ja sen järjestää Health Capital Helsinki yhteistyössä HealthTech Nordicin ja Viron Health Foundersin kanssa.

”Startupit eivät aina ymmärrä, miten Big Pharma toimii, mutta yhteistyölle on todella hyvät saumat, kunhan osapuolet ensin tutustuvat toisiinsa paremmin. Tilaisuus on lääkeyhtiöille ja kasvuyrityksille tehokas tapaamisalusta, jonka avulla tutkia synergioita syvällisemmin”, johtaja Juha Paakkola Health Capital Helsingistä sanoo tiedotteessa.

Tapahtuma käynnistyy 10-minuuttisilla käänteisillä pitchaus-esityksillä, joissa lääkeyhtiöt viestivät suoraan startupeille: kussakin esityksessä lääkeyhtiöt kertovat omasta toiminnastaan ja kehitystarpeistaan.

Esitysten jälkeen pidetään Q&A-sessio ja paneelikeskustelu. Niiden jälkeen kasvuyrityksillä on etukäteen varattuja henkilökohtaisia tapaamisia lääkeyhtiöiden kanssa.

"Suomalainen ja pohjoismainen health tech -sektori on nyt superjännittävässä kehitysvaiheessa – ja me uskomme, että tapahtuma tukee tätä evoluutiota täydellisesti, Paakkola sanoo ja kertoo, että Health Capital Helsinki haluaa tehdä tapahtumasta jokavuotisen.

Pfizerin maajohtaja Deb Mangone kertoo olevansa innostunut tapaamaan kasvuyrityksiä tavallisesta poikkeavassa tilanteessa.

"Me haluamme keskustella startup-yritysten kanssa ja selvittää, kuinka voimme tukea niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Koko sektorin innovaatiotoiminnan tason nostaminen Suomessa on meille iso prioriteetti”, Mangone sanoo tiedotteessa.

Mullistavat läpimurrot syntyvät hänen mukaansa yleensä yhteistyön tuloksena.

"Terveysala kokonaisuudessaan on meidän kaikkien yhteinen haaste: mitä me voimme tehdä yhdessä edesauttaaksemme vastuullisen innovaation seuraavaa aaltoa”, Amgenin Suomen ja Baltian maajohtaja Niilo Färkkilä sanoo.

"Isot lääkeyhtiöt voivat vaikuttaa vähän kasvottomilta.”

Amgen, Pfizer ja Takeda osallistuvat tapahtumaan, koska kohtaaminen voi antaa koko alalle nostetta. Takedan strategisista kumppanuuksista vastaava johtaja Hannes Toivanen näkee, että sen vuoksi on tarpeen laskea kynnystä isojen lääkefirmojen ja startupien välillä.

"Isot lääkeyhtiöt voivat vaikuttaa vähän kasvottomilta, joten me toivomme, että tämän tilaisuuden myötä vuorovaikutus startupien suuntaan helpottuu”, hän sanoo.