Hoivayhtiö Mehiläisen nykyisin omistamassa hämeenlinnalaisessa Onnikoti Omenapuussa on laittomasti sidottu alaikäistä asukasta teipillä ja kuormaliinoilla, kertoo Ylen MOT.

Lisäksi poika on puettu omatekoiseen pakkopaitaan ja häntä on pahoinpidelty.

Kaltoinkohtelu on jatkunut vuosia. Ylen mukaan yksikön työntekijät ovat kertoneet epäkohdista myös Mehiläisen ylempään johtoon.

Vaikea-asteisesta autismista kärsinyttä poikaa sidottiin päivisin tuoliin teipillä ja kuormaliinoilla. Pakko-oireinen poika satutti itseään usein, ja yksikön johto ohjeisti sitomaan häntä kiinni eri tavoin.

”Pomon ohjeistus oli se, että sidotaan tuoliin kiinni jeesusteipillä, mikä oli aivan hirveää”, Ylen haastattelema työntekijä sanoo.

Haastatellut eivät esiinny jutussa nimillään, koska he pelkäävät seurauksia joko työelämässä tai läheiselleen.

Päivisin häntä on puettu myös itse tehtyyn pakkopaitaan.

”Hänellä oli vanha farkkutakki päällä väärin päin. Se napitettiin selän puolelta kiinni. Takin hihoihin oli ommeltu pitkät kangaskaistaleet. Kädet laitettiin edestä ristiin ja narut solmittiin selän taakse. Hän oli paidan sisällä, eikä kyennyt liikkumaan. Tämä perusteltiin sillä, että on turvallinen olo, kun on paidan sisällä”, Ylen haastattelema henkilö kertoo.

Öisin poika sidottiin sänkyyn kuormaliinoilla. Kun poika nukkui patjalla, hänet oli sidottu kiinni patteriin.

Pahoinpitelyä ilman seurauksia

Ylen mukaan kaksi työntekijää myös pahoinpiteli poikaa. Toinen tekijä oli pojan ohjaajaksi palkattu mies, jolla ei ole alan ammattipätevyyttä.

”Poika yritti alkaa lyödä päätään seinään. Siinä kohtaa tämä [mies] heitti pojan kivilattiaan, väänsi hyvinkin solmuun ja istui vielä päälle.”

Mies ei Ylen mukaan ole joutunut vastaamaan teoistaan. Poikaa kahdesti lyönyt nainen on sen sijaan saanut tuomiot kahdesta pahoinpitelystä.

Kun poika pääsi satuttamaan itseään, hänen haavojansa ei haastateltavien mukaan hoidettu asiaankuuluvasti ja asiaa peiteltiin pojan omaisilta.

Hätänumeroon ei saanut soittaa

Ylen tietojen mukaan yksiköllä on ollut tapana haalia vaikeakäytöksisiä ja aggressiivisia asiakkaita, koska heistä maksetaan suurempaa korvausta. Riittävää työvoimaa tai osaamista ei ollut. Uhkatilanteissa hätänumeroon soittaminen ei yksikössä ollut sallittua.

Ylen mukaan asiaa yritettiin selvittää johdon kanssa. Useat haastateltavat kertovat, että “hankalat” työntekijät saivat varautua siihen, että johto teki työnteosta epämukavaa.

”Tällaista uhkailua, että jos ette tee sitä tai tätä, niin sitten hän [johtaja] ei jousta, ja vie työvuorotoivelistat pois. Että ette saa nyt toivoa mitään. Se oli semmoista ihmeellistä kyykyttämistä.”

Ylen mukaan myös tiedot työntekijöiden luottamuksellisista tapaamisista työterveydessä ja työnohjauksessa päätyivät työnjohdolle.

”Pyydämme anteeksi”

Yle pyrki haastattelemaan yksikön entistä omistajaa, mutta tämä ei vastannut pyyntöön. Nykyisen omistajan, Mehiläisen, laatujohtaja Mikko Purhonen vastasi sähköpostitse, että autistisen pojan tapauksessa yksikössä on toimittu ohjeiden vastaisesti ja väärin.

”Pyydämme tapahtunutta anteeksi. Korjaavat toimenpiteet on tehty yhteistyössä läheisten ja kaupungin kanssa yli kaksi vuotta sitten ja toimintaa yksikössä seurataan tarkasti”, hän sanoo Ylellä.