Yle Radio 1:n Ykkösaamussa ilmeni tänään keskiviikkona, että Turussa ja Vantaan alueella sijaitsevalla Helsinki–Vantaan lentoasemalla on ollut eri käytäntöjä riskimaista tulevien matkailijoiden karanteenitoimissa.

Suomessa pyritään ehkäisemään koronaviruksen uutta laajaa leviämistä riskimaista tulevien matkailijoiden kautta. Turussa on käytetty lääkärin määräämiä karanteeneja, kun taas Helsinki–Vantaalla on ainoastaan suositeltu omaehtoista karanteenia.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) ilmoitti maanantaina, että pakkokaranteeni otetaan käyttöön riskimaista tuleville matkailijoille. Linjaus on herättänyt hämmennystä ja keskustelua. Sanna Marinin (sd) hallitus kokoontuu tänään keskiviikkona iltakouluun, jonka jälkeen asiasta odotetaan lisätietoa. Hallituksen linjausta pakkokaranteenien käyttöönotosta ei etukäteen ollut.

Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Timo Aronkytö kertoi Ykkösaamussa, ettei Vantaalla ole riittäviä ohjeita tehdä pakkokaranteeneja.

– Tällä hetkellä Helsinki–Vantaalle tulee yli tuhat matkustajaa päivässä näistä [riskimaista]. Tarvitaan jonkinlainen koronakaranteeni, on se sitten tartuntatautilain mukainen karanteeni tai on se sitten uudenlainen karanteeni, joka suunnitellaan koronatilanteen hillitsemiseksi. Tällä hetkellä emme tee viranomaiskaranteeneja, koska meillä ei ole siihen riittäviä ohjeita, Aronkytö sanoi.

– Tarvitaan selkeät ohjeet ja malli. Meidän tartuntatautilääkärit eivät pysty toimimaan olemassa olevan lainsäädännön puitteissa ja kirjoittamaan karanteenimääräyksiä. Odotamme tänään tai huomenna selkeitä ohjeita, Aronkytö sanoi.

Turun hyvinvointitoimialajohtaja Riitta Liuksa kertoi, että Vantaan tavoin myös Turku odottaa valtakunnallisia ohjeita. Karanteenipäätöksiä on Liuksan mukaan Turussa tehty.

– Karanteenin valvontavastuu on oleskelupaikkakunnalla. Tähän toivotaan valtakunnallisia ohjeita, että karanteenia valvottaisiin samoilla periaatteilla joka puolella maata, Liuksa huomautti.

Liuksan mukaan oma kysymyksensä on se, miten laivoilla Suomeen tulevat testataan. Myös tästä asiasta lisätietoja odotetaan.

– Laivojen tarkastaminen selkeästi vaikeampaa toteuttaa kuin lentokenttätoiminta” Liuksa sanoi.