Yhdysvalloissa pyritään rokottamaan tällä hetkellä nopeassa tahdissa miljoonia kansalaisia. Tähän tarvitaan myös toimivia tietojärjestelmiä, joilla voidaan hoitaa esimerkiksi ajanvaraukset. Monissa osavaltioissa on käytössä Deloitten rakentama VAMS-sivusto, jonka kanssa käyttäjillä on ollut valtavia ongelmia.

MIT Technology Review on selvitellyt VAMSiin liittyviä ongelmia. Esimerkiksi Länsi-Virginian senaatissa työskentelevä Mary Ann Price kertoo tuskaisasta taipaleestaan kohti rokotteen saamista.

Price kertoo ensimmäisen ajanvarauksen paikalliseen apteekkiin peruuntuneen itsestään. Seuraavaksi järjestelmä tarjosi rokotuspaikaksi paikallista sairaalaa. Price saapui paikalle hänelle varattuun aikaan, mutta sairaalassa kerrottiin, ettei siellä rokoteta kuin omaa henkilökuntaa. Kolmas varaus puolestaan epäonnistui, sillä VAMS-järjestelmän mielestä Price olikin juuri sillä hetkellä saamassa rokotetta.

Ajatus VAMSin taustalla oli toki jalo: luoda Yhdysvaltojen tautikeskuksen (CDC) puolesta kaikkien osavaltioiden käyttöön niille ilmainen järjestelmä rokotusten hoitamiseksi. Hommaan palkattiin toukokuussa 2020 ilman kilpailutusta Deloitte, jolle myönnettiin projektin toteutukseen 16 miljoonaa dollaria. Joulukuussa jättiyhtiölle myönnettiin projektiin vielä 28 miljoonan lisärahoitus, loppulasku veronmaksajille on arviolta 44-48 miljoonaa dollaria.

Todellisuudessa lukuisissa osavaltioissa on otettu käyttöön jokin muu järjestelmä, esimerkiksi alunperin konsertti- ja tapahtumalippujen myymiseen tarkoitettu Eventbrite. Etelä-Carolinassa VAMSista on tullut terveydenhuollon parissa suorastaan kirosana, MIT Technology Review kertoo.

Ongelmia järjestelmän parissa todellakin riittää. Havaijilla erään klinikan vastaava käyttäjä ei päässyt kolmeen viikkoon kirjautumaan VAMSin ylläpitonäkymään. Lopulta klinikalle palkattiin vapaaehtoisia täyttämään rokotustietoja käsin paperille. Tietojen siirto paperilta VAMSiin ei aina onnistu, sillä mikäli järjestelmään on kirjautunut rokotetta tarvitsevana asiakkaana, ei sama henkilö enää pääse sisään ylläpitäjänä täyttämään sairaalan tai rokotusklinikan tietoja.

Jopa ajan varaaminen on osoittautunut monille käyttäjille lähes mahdottomaksi. Erityisesti seniorikansalaisilla on ollut ongelmia. Kaikissa amerikkalaiskodeissa ei välttämättä ole nettiyhteyttä ja tietokonetta, eivätkä kirjastojen tietokoneet ole tällä hetkellä käytettävissä. Älypuhelimella aikaa varatessa käyttöliittymä puolestaan pettää, sillä näkymässä eteenpäin siirtävä näppäin ei näy puhelimen ruudulla laisinkaan.

MIT Technology Review selvittää artikkelissaan myös miksi projekti annettiin Deloitten käsiin ilman kilpailutusta – vaikkei yhtiöllä edes ollut kokemusta vastaavien järjestelmien rakentamisesta. Liittovaltion suuria projekteja toteuttamaan otetaan vain yhtiöitä, joilla on jo aiempaa yhteistyöhistoriaa valtion kanssa.

Lue myös: