Joku saattaa jo miettiä, kuinka herkästi lentokoneessa voi saada koronatartunnan seuraavalla lentomatkalla.

Lentoliikenteen alalta vakuutetaan nyt, ettei lentokone ole erityisen tartuntaherkkä ympäristö. Näin sanovat sekä Finnair että lentoalan järjestö IATA. IATA:n mukaan riskiä pienentää vielä lisää maskien käyttö, jota järjestö suosittelee lentoyhtiöille ja -matkustajille.

Finnairista kerrotaan, että lentokoneissa koronatartuntoja ehkäisee tehokas ilmanvaihto. Airbus- ja Embraer-koneissa on jopa sairaalatasoiset suodattimet, jotka auttavat pitämään ilman puhtaana.

– Näissä koneissa on tehokkaat hepa-suodattimet, jotka puhdistavat ilmaa kolmen minuutin välien, sanoo viestintäpäällikkö Manti Väntinen-Pereira Finnairista.

Hepa-suodattimen tulee poistaa ilman partikkeleista noin 99,97 prosenttia.

ATR-potkurikoneissa ei kuitenkaan ole hepa-suodattimia, vaan ilma vaihtuu säännöllisesti 5–7 minuutin välein. Kierrätettyä ilmaa on siitä normaaliolosuhteissa 40–50 prosenttia kokonaisilmavolyymista.

Jos lennolla on matkustajana henkilö, jolla epäillään tartuntaa, ilman kierrätystoiminto kytketään pois päältä. Tällöin ilma ei kierrä, vaan vaihtuu kokonaan.

Kuitenkaan kierrätystoimintoa ei voida kaikilla lennolla pitää pois päältä koko aikaa, koska silloin matkustamon lämpötila voi viiletä liiaksi.

Finnairin lennoilla ATR-koneet ovat käytössä Norran operoimilla Suomen, Baltian, Tukholman Bromman ja Puolan Gdanskin reiteillä.

IATA suosittelee tartuntariskin pienentämiseksi paitsi maskeja, myös esimerkiksi mahdollisimman vähäistä liikkumista koneessa lennon aikana sekä siivouksen lisäämistä.

IATA ei pidä tarpeellisena, että matkustajien välille jätettäisiin tyhjiä penkkejä. IATA:n mielipide ei ole yllätys, sillä tyhjien paikkojen myötä koneeseen mahtuisi vähemmän matkustajia, mikä toisi myös vähemmän tuloja lentoyhtiöille.

Lentokentillä on kuitenkin tutkitusti erittäin likaisia paikkoja, joissa virukset viihtyvät. VTT:n aiemman tutkimuksen mukaan muita selvästi likaantuneempia paikkoja ovat turvatarkastuksen muovilaatikot, maksupäätteiden näppäimistöt ja passintarkastuksen tiskit.

Muovilaatikot ovat likaisia, koska kaikki ihmiset koskevat niihin. Passintarkastuksen tiskille taas nojaillaan sillä aikaa, kun virkailija tarkastaa passia.

Lentämisen odotetaan mullistuvan koronaviruksen seurauksena, kunhan se vähitellen käynnistyy uudelleen. IATA:n mukaan huhtikuun alkuun mennessä lentomäärät olivat romahtaneen 70 prosenttia maaliskuun alusta maailmanlaajuisesti.

Finnairin lentomatkustajamäärät romahtivat 40 000 – 50 000:sta noin tuhanteen matkustajaan päivässä.

Monet alan asiantuntijat arvioivat, että paluu entisiin ilmailumääriin kestää kaksi–kolme vuotta.

Uutistoimisto Bloomberg kuvaa lentämisen kehitystä viime vuosikymmeninä osuvasti: ennen koronakriisiä lentomatkailu kasvoi yhdeksi suurimmista kulttuurin ja talouden ilmiöistä toisen maailmansodan jälkeisenä aikana.

Koronakriisissä lentomatkailun romahdusta on tänä vuonna todistettu ainutlaatuisella tavalla.