Miten startupin kannattaa lähestyä terveydenhuollon toimijoita?

Tähän kuultiin vinkkejä sosiaali- ja terveysministeriön järjestämässä kansainvälisen yritystapahtuma Slushin oheistapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.

Husin kehittämisjohtaja Visa Honkanen kehotti miettimään terveydenhuollon tarpeita.

Terveydenhuoltoa kiinnostavat terveyden edistäminen ja kärsimyksen vähentäminen, hän muistutti. Jos yritys haluaa myydä tuotetta, sen pitää olla todistetusti tehokas ja turvallinen.

– Parasta on, jos haluat kehittää jotain yhteistyössä kanssamme. Jos sinulla on hyvä idea ja kenties prototyyppi, jota haluat kehittää eteenpäin, silloin sairaalamme on yksi parhaista yhteistyökumppaneista, Honkanen sanoi.

Honkanen muistutti, että Hyks on Euroopan toiseksi suurin yliopistosairaala.

Johtaja Ossi Laukkanen Mehiläisestä sanoi, että yritys on hyvin kiinnostunut startupeista. Se on esimerkiksi mukana Accenture Accelerator -startupkiihdyttämössä.

– Tärkeintä on tunnistaa, kuka on startupin asiakas. Onko loppuasiakas itse yrityspartneri, jota startup lähestyy vai kenties yrityspartnerin asiakas? Tämä on tärkeää, koska liikeidea pitää valmistella hyvin, Laukkanen sanoi.

Kun ymmärtää potentiaalisen partneriyrityksen liiketoimintaidean ja hinnoittelumallin, voi idean esittämisen, niin sanotun pitchauksen, muokata partneriehdokkaalle kiinnostavaksi.

STM:n Slush-tilaisuudessa terveydenhuollon viranomaiset, Tekes ja muutamat muut toimijat esittivät pitchaustyyliin, mitä tarjottavaa heillä on startupeille.

Yleisöäänestyksen suosikiksi nousi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen avoimia tietokantoja mainostanut Antti Tuomi-Nikula.

Myös startupeja edustaneet tuomarit valitsivat suosikkinsa esityksistä.

Sensotrendin Mikael Rinnetmäen, Nightingale Healthin Kristiina Tolvasen ja KaikuHealthin Jaakko Laukkasen mieleen olivat eniten Antti Tuomi-Nikulan esitys sekä Nokian terveysteknologia-asioista kertonut johtaja Matti Vänskä Nokia Technologies -yksiköstä.

Tilaisuudessa mukana ollut kuudennen vuosikurssin lääketieteen opiskelija Jonne Juntura Helsingin yliopistosta ja Maailman lääketieteen opiskelijoiden kattojärjestöstä IFMSA:sta piti hyvänä, että STM haluaa tukea innovaatioita.

– Näen sen erittäin positiivisena.

Hänen mielestään tällä hetkellä on iso kommunikaatiokuilu perinteisten terveydenhuollon toimijoiden ja yrittäjien välissä.

– Huutelemme toiselle puolelle kuilua, että tule käymään täällä. Tämä on hyvä aloitus, että tuo molempia puolia yhteen, Juntura sanoo.

Hänen mielestään terveysalan startupeilla on paljon potentiaalia kehittää terveydenhuoltoa.

– Kun on ollut jo töissä sairaalassa, huomaa kuinka konservatiivisia tietyt jutut ovat. Kuinka yksinkertaisetkin asiat vievät paljon aikaa.

Juntura arvelee, että terveysalan startupit voisivat helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työntekoa ja potilaiden hyvinvointia niissäkin asioissa, jotka eivät periaatteessa ole lääkäreiden ratkaistavissa.

Uudet lääkäripolvet tutustuvat innovaatiomaailmaan Junturan mukaan jo yliopistossa.

Hänen mielestään Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen on vienyt koulutusta hyvään suuntaan siinä, että innovaatioasiat ovat tulleet mukaan lääkärinkoulutukseen.