LähiTapiolan virtuaalisairaalassa aloittaa Vilma-tekoäly, jonka tarkoitus on syksyllä vastata terveyskysymyksiin ja antaa ennakoivasti henkilökohtaisia suosituksia asiakkaan oman terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.

– Ensi vaiheessa tekoäly parantaa virtuaalisairaalan etähoitoa. Tekoälymme ei lähitulevaisuudessakaan tee diagnooseja, vaan toimii asiakkaidemme ja hoitohenkilökunnan tukiälynä, kertoo LähiTapiolan terveysjohtaja Jani Tikkanen tiedotteessa.

Vilma-tekoälyä hyödynnetään ensi vaiheessa LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkaiden TerveysHelppi-palvelun chatissa terveysneuvonnassa ja asiakkaan oirekuvausten keruussa ennen hoitajan tai lääkärin vastaanottoa.

– Opetamme tekoälyämme anonyymilla datalla ja tutkimustietämyksellä lääkärivetoisesti, minkä pohjalta Vilmalle syntyy kyky asiakkaiden henkilökohtaiseen neuvontaan, Tikkanen sanoo.

Tekoäly voi neuvoa asiakasta tämän suostumuksella esimerkiksi perinnöllisen sairauden ennaltaehkäisyssä, terveydenhuoltoon hakeutumisessa tai elintavoissa, kuten syömisessä, levossa, liikunnassa, unessa tai alkoholin käytössä. Tekoälyn kehittämisen lähtökohtana on tarkka tietosuoja. Asiakkaan henkilökohtaista dataa hyödynnetään vain hänen omalla suostumuksellaan, eikä LähiTapiola kerää potilastietoa.

– Haluamme tuoda konkreettisia ja näyttöön perustuvia keinoja tukea ihmisiä elämäntapamuutoksissa. Elämänturvayhtiönä emme enää vain korvaa sairauksien ja tapaturmien hoitoa, vaan panostamme voimakkaasti yhdessä kumppaniemme kanssa uusiin keinoihin asiakkaidemme kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämiseksi, Tikkanen kertoo.

LähiTapiolan asiakkailleen tarjoama virtuaalisairaalapalvelu avattiin tammikuussa 2018. Palvelussa Mehiläisen sairaanhoitajat ja lääkärit palvelevat asiakkaita etänä päivittäin aamusta iltaan.