Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu tarjoaa huomenna lauantaina verenluovuttajille maksuttomia veriryhmätatuointeja Helsingissä Sanomatalossa järjestettävässä #Bloodtattoo-tapahtumassa. Ainoa ehto on, että tatuoinnin ottajan nimen täytyy löytyä Veripalvelun luovuttajarekisteristä.

Tapahtumassa tatuointistudio Legacy Tattoon tatuointitaiteilijat tekevät korvauksetta verenluovuttajien käsivarteen veriryhmän mukaisen tatuoinnin kuudesta mallivaihtoehdosta.

Tapahtumassa ei voi luovuttaa verta.

Tempauksen idea on hälventää tatuointeihin ja verenluovutukseen liittyviä ennakkoluuloja sekä markkinoida verenluovuttamista.

Veripalvelun markkinointipäällikkö Anne Lind kertoi Markkinointi & Mainonta -lehdelle, että tatuoinnin ottaminen aiheuttaa neljän kuukauden verenluovutuskarenssin, mutta ei elinikäistä luovutuskieltoa.

Lindin mukaan päivän aikana ehditään tatuoimaan 20–50 verenluovuttajaa. 20 ensimmäistä saavat tatuoinnit varmasti.

Lind toteaa, että Veripalvelun markkinointi on muuttunut koko ajan rohkeampaan ja modernimpaan suuntaan.

– Tatuoinnin ottajista tulee käveleviä mainoksiamme, jotka muistuttavat verenluovutuksen tärkeydestä. Toivomme, että kampanja innostaa ihmisiä miettimään verenluovuttamista, Lind jatkaa.

Tempaus on saanut näkyvyyttä julkkisten avulla. Esimerkiksi laulaja Mira Luoti ja räppäri Uniikki ovat ottaneet veriryhmätatuoinnin ja kertoneet asiasta esimerkiksi Instagram-tileillään.

– Tavoitamme uusia kohderyhmiä heidän some-tiliensä kautta, esimerkiksi nuoria miehiä. 70 vuotta on verenluovuttamisen yläikäraja, joten tarvitsemme jatkuvasti uutta verta, Lind toteaa.

Tempaus on Lindin mukaan aiheuttanut verkossa "hyvää pöhinää" ennen varsinaista tapahtumaa. Tähän on vaikuttanut se, että esimerkiksi Helsingin Sanomat on tarjonnut Veripalvelulle ilmaiseksi kaksi koko sivun mainospaikkaa ja kirjoittanut aiheesta.

– Ennakkoon Facebook-tapahtumaan on ilmoittautunut satoja kiinnostuneita. Toivottavasti paikalle saapuu ihmisiä myös ihan vaan ihmettelemään tempausta.

Tapahtumaa markkinoivat ja tekevät yritykset ovat mukana kampanjassa pro bono -hengessä eli ilman erillistä korvausta. #Bloodtattoo-tempauksen takana ovat TBWA\Helsinki, tapahtumatoimisto MKTG, Legacy Tattoo ja Helsingin Sanomat.