Lääkkeetön Itämeri -kampanja kannustaa jälleen kuluttajia viemään vanhat ja ylijääneet lääkkeensä apteekkeihin sen sijaan, että ne heitettäisiin viemäriin tai roskiin.

Suomalaisissa kodeissa lääkkeitä hävitetään jopa 500 000 kiloa vuosittain. Arviolta jopa 20–40 prosenttia lääkejätteestä päätyy roskiin tai viemäriin.

Viemäriin joutuneet lääkkeet kulkeutuvat edelleen jätevedenpuhdistamoihin, joita ei ole suunniteltu poistamaan lääkejäämiä. Puhdistamoille päätyvät lääkeaineet kulkeutuvat prosessin läpi vesistöihin tai sitoutuvat pieneltä osin puhdistamolietteeseen – kumpaakin kautta ne päätyvät saastuttamaan ympäristöä.

– Itämerta pelastetaan joka päivä jätevedenpuhdistamoilla, jotka poistavat jätevesistä tehokkaasti ravinteita. Lääkejäämistä pystytään kuitenkin poistamaan vain pieni osa. Siksi on meidän jokaisen vastuulla huolehtia vanhentuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden asianmukaisesta käsittelystä. Meille on suuri ilo ja kunnia olla tämän tärkeän kampanjan suojelija, kertoo John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeita johtava Marjukka Porvari tiedotteessa.

Useita lääkeaineita löytyy jo Itämeren vesieliöistä kuten sinisimpukoista ja kaloista, ja ne haittaavat muun muassa eliöiden lisääntymistä. Kaikkia aiheutuvia uhkia ei vielä tunneta.

Lääkkeetön Itämeri -kampanja sai alkunsa huolestuneen kansalaisen twiitistä, jossa kysyttiin, olisiko viestinnän ammattilaisten aika tarttua toimeen ja nostaa Itämeren lääkekuorma puheenaiheeksi.

– Asia koettiin yhteiseksi ja kampanjan uusintaa toivottiin, koska huoli Itämerestä on suuri. Työtä riittää yhä, joten päätimme jatkaa siitä, mihin viime vuonna jäätiin, kertoo terveysviestinnän ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen johtaja Annikka Koivu viestintätoimisto Cocommista.

Julkisuudesta tutuilla kasvoilla maustettu kampanja näkyy maaliskuun ajan erityisesti sosiaalisessa mediassa sekä apteekeissa ympäri maan. Kampanjan toteuttaa viestintätoimisto Cocomms, ja sen ovat mahdollistaneet Apteekkariliitto, HSY, Tamro, Oriola, Orion, Yliopiston apteekki, Lääketeollisuus ry sekä GSK.

Kampanjan asiantuntijana toimii Suomen Ympäristökeskus SYKE ja suojelijana John Nurmisen Säätiö.