Suomessa sairastetaan vuosittain noin 10–20 miljoonaa hengitystieinfektiota. Aikuiset sairastuvat flunssaan keskimäärin 2–3 kertaa vuodessa ja lapset vielä useammin, sillä heillä vastustuskyvyn kehittyminen ovat vielä kesken.

Flunssalta ei voi suojautua rokotteella, kuten influenssalta, mutta jotain on silti tehtävissä. Yleisimmin tartunta tulee kosketuksen kautta.

Flunssaiset ihmiset levittävät viruksia ympärilleen niin ovenkahvoihin, tietokoneen näppäimistöihin kuin bussin kaiteisiin.

– Virukset voivat säilyä pinnoilla jopa tunteja, jolloin seuraava ihminen poimii ne huomaamatta mukaansa, huomauttaa Terveystalon yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen.

Flunssartuntaa voi ehkäistä tehokkaasti käsien pesulla ja kasvojen koskettelua välttelemällä. Kädet tulisi pestä saippualla ja lämpimällä vedellä aina, kun tulee ulkoa sisälle, ennen ruokailua sekä vessakäynnin ja niistämisen jälkeen. Hyvän käsihygienian lisäksi flunssaa voi ehkäistä myös pitämällä huolta omasta vastustuskyvystä.

– Lyhyesti sanottuna terveelliset elämäntavat ovat hyvä keino myös flunssan ehkäisyssä, Halonen kiteyttää.

Lääkäriin ei flunssan vuoksi ole tarvetta lähteä, ellei vointi ole erityisen huono.

– Uudet etävastaanotot chatissa tai videolla ovat kätevä tapa käydä lääkärissä kotisohvalta ilman, että sairaudesta uupuneena tarvitsee lähteä liikkeelle ja levittämään tautia. Etävastaanotolla lääkäri voi todeta oireet ja määrätä mahdollisia oireita lievittäviä lääkkeitä.

Jos hengitystieoireet ovat voimakkaat, kuume on korkea tai vointi erityisen huono, on syytä hakeutua vastaanotolle tutkimuksiin.

– Lääkäriin tulisi hakeutua myös, jos jo paranemassa olleen taudin oireet pahenevat uudestaan tai yskä jatkuu yli kahdeksan viikkoa, sanoo Halonen.

Lääkärin viisi vinkkiä flunssan ehkäisyyn:

1. Sinkki

Tutkimusten mukaan sinkistä voi olla hyötyä flunssan ehkäisyssä. Sinkki saattaa myös hieman lyhentää flunssaoireiden kestoa. Päiväannoksen tulisi olla vähintään 75 mg suun limakalvoilta imeytyvää sinkkiasetaattia, jotta siitä olisi hyötyä.

2. D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa immuunijärjestelmään ja vastustuskykyyn myönteisesti, mutta ei ole todistettu, että siitä olisi hyötyä flunssan ehkäisyssä.

3. C-vitamiini

C-vitamiini saattaa ehkäistä flunssaa, mutta määrien tulisi olla varsin suuria, useampi tuhat milligrammaa päivässä. Näyttö on kuitenkin heikompaa, kuin sinkin kohdalla.

4. Probiootit

Probiooteista on kirjavia tutkimustuloksia, joista on vaikea vetää johtopäätöksiä. Nykytutkimusten valossa tiedetään, että probiootit vaikuttavat puolustusjärjestelmään myönteisesti suoliston bakteeriflooran kautta. Varsinaisesti flunssan ehkäisyssä probiooteista ei kuitenkaan ole hyötyä.

5. Nenäkannu

Nenän huuhtelu nenäkannulla helpottaa tukkoista oloa, vaikka se ei auta selättämään itse virusta. Nenähuuhtelulla voi ylläpitää nenän limakalvojen hyvinvointia ja edistää liman poistumista nenäonteloista. Nenäkannun käyttö saattaa myös ennaltaehkäistä flunssan jälkitautien, kuten poskiontelontulehduksen syntymistä.

Lue myös: Sinkkiä suuhun heti flunssaoireiden alettua – imeskelytabletit voivat nopeuttaa parantumista (MU 3.5.2017)

Virustautien uudet hoidot ja Suomen olympiajoukkueen flunssat puhuttavat virologeja ensi viikolla Turussa (MU 30.5.)