Kolmen sekunnin päivittäinen kuntoilu tuskin riittää pitämään ihmistä hyvässä kunnossa pitkän päälle – mutta jos nuo kolme sekuntia tehdään maksimivoimalla, sekin on parempi kuin ei mitään.

Tähän tulokseen päädyttiin tuoreessa japanilaisjohtoisessa tutkimuksessa, jossa mainitun kolmen sekunnin ”kunto-ohjelman” myönteinen vaikutus havaittiin.

Kokeisiin osallistui kaikkiaan 49 japanilaista opiskelijaa, jotka jaettiin neljän viikon koejakson ajaksi 10 hengen vertailuryhmään ja kolmeen 13 koehenkilön joukkoon. Vertailuryhmä ei kuntoillut tuon kuukauden aikana lainkaan, siinä missä lopuista kolmesta ryhmästä jokainen suoritti viidesti viikossa kolmen sekunnin hauiskääntöharjoituksen kontrolloiduissa oloissa maksimivoimalla.

Ryhmien harjoitteet olivat erilaiset. Yksi ryhmä käänsi hauista supistaen eli painoa nostaen, toinen ojentaen eli painoa hallitusti laskien ja kolmas ”isometrisesti”, mikä tarkoittaa lehdistötiedotteen mukaan kääntöä, jossa paino liikkuu vain vaakatasossa.

Masatoshi Nakamuran johtamat tutkijat saivat selville, että näistä ojentaen tehty harjoitus toimi parhaiten. Kun neljän viikon jälkeen koehenkilöille tehtiin uudet lihaskuntokokeet, oli kolmen sekunnin ojentava harjoitus parantanut hauiksen voimaa kaikilla kolmella liikeradalla 10–13 prosenttia.

Supistavassa ja isometrisessa harjoituksessa osa tuloksista jäi tilastollisen merkitsevyyden alle, mutta osassa liikeratoja havaittiin 6–7 prosentin parannuksia. Vertailuryhmän kunto ei ollut muuttunut.

”Kokovartaloharjoituksen voisi tehdä alle 30 sekunnissa.”

Tieteellisen artikkelin tiivistelmän mukaan koehenkilöt eivät olleet juurikaan harrastaneet liikuntaa aiemmin (engl. ”sedentary individuals”). Niinpä tutkimuksen tulokset kertovat, että tavallinen laiskottelija voi parantaa lihasvoimaansa jopa 3 sekunnin harjoituksilla. Valmiiksi hyväkuntoisen yksilön sitä vastoin ei pidä luulotella, että kolme sekuntia parantaisi hänen tasoaan.

”Emme ole vielä tutkineet, päteekö sama havainto muihin lihaksiin, mutta jos kyllä, niin silloin kokovartaloharjoituksen voisi tehdä alle 30 sekunnissa. Jokaisella lihasliikkeellä on väliä”, kommentoi tutkimukseen osallistunut, Australiassa työskentelevä professori Kazunori Nosaka.

Tarkempia teknisiä tietoja koehenkilöiden hauiskääntöjen liikeradoista löytyy tieteellisen artikkelin tiivistelmästä. Artikkeli on julkaistu pohjoismaisessa lehdessä nimeltä Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports.