Opiskelijoiden hyvinvointiin kiinnitetään Vaasan yliopistossa tänä syksynä erityistä huomiota. Yliopistossa vietetään hyvinvointiviikkoa tällä viikolla. Sitä varten opiskelijoille on koottu asiantuntijoiden vinkit siitä, miten omaa hyvinvointia ja opiskelun sujumista voisi parantaa.

Opiskelijat voivat keskustella opinnoistaan opinto-ohjaajan kanssa. Monissa oppilaitoksissa voi kääntyä myös opintopsykologin puoleen. Häneltä saa neuvoja muun muassa motivaation, ajanhallinnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

– Yhteyttä kannattaa ottaa aina, jos on opintoja haittaavia asioita. Näitä ovat esimerkiksi jaksaminen, stressi tai jännittäminen, kertoo Vaasan yliopiston opintopsykologi Ray Ohtonen tiedotteessa.

Monet opiskelijoiden huolet liittyvät Ohtosen mukaan ajanhallintaan. Itsenäinen korkeakouluopiskelu vaatii uudenlaista ajankäytön suunnittelua.

– Kun tehtävää on paljon, pitää priorisoida sitä, mikä on itselle tärkeätä. Ota kalenteri avuksesi ja suunnittele, miten jaat ajan eri asioiden kesken.

Myös opiskelutapoja ja -tekniikoita kannattaa harjoitella.

– Kannattaa miettiä, miten ja missä opiskelu sujuu parhaiten. Joillekin sopii hiljainen kirjasto, joillekin opiskelu kavereiden kanssa. Muista, että opiskelet itseäsi varten, ja sen tulisi olla mukavaa. Luota itseesi, aina kannattaa yrittää, Ohtonen kehottaa.

Opiskelu esimerkiksi korkeakoulussa tarkoittaa usein muuttoa uudelle paikkakunnalle ja sitä myöten uusia ystäviä. Mitä tehdä, jos ystäviä ei tunnu löytyvän ja yksinäisyys vaivaa opiskelijakämpän seinien sisällä?

– Suurin osa Vaasaan opiskelemaan tulevista on uudessa kaupungissa aluksi yksin. Kampuksella järjestetään laidasta laitaan tapahtumia ympäri vuoden. Suosittelen lämpimästi osallistumaan niihin. Esimerkiksi fuksiviikkojen tapahtumat ovat hyvä tilaisuus verkostoitua, vinkkaa Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan sosiaalipoliittinen vastaava Elli Uusi-Kokko tiedotteessa.

Syksyn aloitus korkeakouluissa on juhlia juhlien perään. Kostea opiskelijaelämä aiheuttaa myös sosiaalista painetta alkoholin käyttöön. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen mukaan lähes viidennes opiskelijoista kokee tällaista. Puolet opiskelijoista sanoo, että alkoholittoman vaihtoehdon valinta herättää huomiota.

Onko siis pakko juoda?

– Ei ole. Ylioppilaskunnan tapahtumissa on nollatoleranssi häirintään ja painostukseen. Tapahtumilla voi siis valita alkoholittoman vaihtoehdon ilman pelkoa siitä, että joku tuomitsee, Uusi-Kokko korostaa.

Terveystutkimuksen mukaan noin kymmenen prosenttia opiskelijoista ei käytä alkoholia ollenkaan. Osuus on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2000.

Alkoholinkäytön muutokset nuorten keskuudessa ovat vaikuttanut siihen, että tarjonnasta löytyy enenevissä määrin myös alkoholittomia tapahtumia.

Asiantuntijoiden mukaan unesta opiskelijan ei kannata tinkiä, sillä unen aikana aivotkin palautuvat päivän rasituksista.

Unikoulua liki 20 vuotta vetänyt psykiatrinen sairaanhoitaja Malin Knip kehottaa hyppäämään unijunan kyytiin.

– Väsymys menee illan aikana aalloissa. Kun keho alkaa lähettää väsymyksen signaaleita, kannattaa nukkumaan mennä juuri silloin. Myöhemmin unijuna saattaa ajaa aseman ohi, Knip korostaa.

Myös syksyn ja talven hämärinä päivinä olisi Knipin mukaan tärkeää ulkoilla, sillä ulkona valon määrä on kuitenkin moninkertainen sisätiloihin verrattuna.

– Päivän aikana on tärkeätä kerätä valoa, jotta unihormonin tuotanto ja päivärytmi pysyvät oikeina.

Lue myös: