Useat suuret sosiaalisen median palvelut ovat ottaneet käyttöön tiedonjakopalveluja ja viestintään liittyviä sääntöjä koronaviruspandemian vuoksi.

Esimerkiksi Twitter on tiukentanut ohjeita, joiden nojalla palvelusta voidaan poistaa koronavirukseen liittyviä viestejä, jotka levittävät väärää tietoa tai ovat Twitterin mielestä muuten haitallisia.

Uudet säännöt ovat varsin tiukat. Suoranaisten valeuutisten ja vaarallisia lumehoitoja kaupittelevien viestien lisäksi Twitterin blogi määrittelee kielletyksi sisällöksi esimerkiksi liikkumisrajoituksiin liittyvien suositusten kiistämisen. Kiellettyä on myös väittää, että sosiaalinen eristäytyminen ei rajoita viruksen leviämistä tai että virus ei tarttuisi lapsiin.

Facebookin omistama Instagram puolestaan näyttää joissakin maissa käyttäjilleen Maailman terveysjärjestö WHO:n ja paikallisten terveysviranomaisten tiedotteita.

Myös Facebook itse päätyi samankaltaiseen ratkaisuun. Keskiviikkoisten tietojen mukaan FB:n tietokeskus tulee käyttöön maailmanlaajuisesti, mutta ensin keskiviikon ja torstain aikana Italiassa, Ranskassa, Saksassa, Espanjassa, Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Pikaviestipalvelu Whatsapp, joka sekin on Facebookin omistama, on puolestaan perustanut tiedonjakokeskuksen. Kyseisen sivuston tarkoituksena taistella vääriä uutisia vastaan.

Esimerkiksi kipulääke ibuprofeenin mahdollisista haittavaikutuksista levisi Whatsapin kautta täysin liioiteltuja tarinoita viime viikonloppuna. WHO:n linja ibuprofeenin välttämisen suhteen on ailahdellut, kertoo kotimaassa Tekniikan Maailma.

Whatsapin kumppaneina sivustolla ovat WHO, Unicef ja YK:n kehitysohjelma UNDP.

Suomen paikallisen terveysviranomaisen THL:n usein kysytyt kysymykset -sivu koronaviruksesta löytyy täältä.