Lääkäreiden piirissä luottamus potilastietojärjestelmien toimittajiin ja heidän tuotteisiinsa on rapautunut pahasti, kertoo Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja Marjo Parkkila-Harju.

Hän työskentelee luottamustoimensa ohella edelleen terveyskeskuksessa. Hän sanoo, että vaikka tietojärjestelmiin on aina liittynyt ongelmia, etenkin viime kuukausina esille nousseet tapaukset ovat syventäneet lääkäreiden huolta entisestään.

Parkkila-Harju viittaa alkuvuonna laajasti uutisoituihin potilastietojärjestelmissä havaittuihin ongelmiin. Pahin potilaiden turvallisuutta uhannut tietojärjestelmistä johtunut virhe lienee tapahtunut vuodenvaihteessa. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä määrättiin potilaille vääriä lääkkeitä reseptin uusimisen yhteydessä.

– Miten tällaista voi ylipäätänsä tapahtua, Parkkila-Harju kysyy.

– Miten lääkäri voi toimia ammatissaan, jos hän ei voi luottaa siihen, että määrätty lääke tai toimenpide ei muutu tietojärjestelmässä ihan kokonaan toiseksi? Ja näin käy vielä ilman, että hän pystyy sitä edes jälkikäteen tarkastamaan.

Suomessa potilastietojärjestelmiin ja ylipäätään terveydenhuoltoon liittyvää potilasturvallisuutta valvoo Valvira. Se on saanut viime vuosina keskimäärin noin sata potilastietojärjestelmiin liittyvää vaaratilanneilmoitusta – eli pari ilmoitusta viikossa.

Vuodenvaihteessa esille nousseissa terveydenhuollon tietojärjestelmien vaaratilanteissa arvostelu on kohdistunut Tietoon. Etenkin sen uusi Lifecare-potilastietojärjestelmä on nostettu otsikoihin varsinaisena järjestelmäpeikkona – ja nimenomaan Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ongelmiin liittyen.

– Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä otti käyttöön Lifecare-järjestelmän tämän vuoden alussa. Nyt käytössä oleva julkaisu sisälsi isoja ohjelmistoarkkitehtuurimuutoksia ja sovelluksiin liittyviä uudistuksia, Tiedon terveydenhuollon toimialajohtaja Kimmo Alaniska kertoo.

Alaniskan mukaan järjestelmää testattiin laajasti.

– Käyttäjien koulutukseen ja muutoksenhallintaan yhdessä asiakkaan kanssa tullaan panostamaan vastaisuudessa vieläkin enemmän, hän vakuuttaa.

Kuuluuko terveydenhuollon valtavien tietojärjestelmien suunnittelun ja toteutuksen olemukseen se, että ongelmia tulee vääjäämättä?

– Nämä ovat kieltämättä suuria ja haastavia kokonaisuuksia, Tiedon Kimmo Alaniska sanoo.

– Mutta me otamme potilasturvallisuuden vakavasti. Jokaikinen ongelma tai vaaratilanneilmoitus on todella vakava paikka meille.

Lääkäriliiton Marjo Parkkila-Harju on skeptinen suhteessa järjestelmätoimittajan vakuutteluihin.

– Mitä nyt on opittu? Järjestelmätoimittaja lupaa korjaavansa tilanteen ehkä kesään tai syksyyn mennessä. Mielestäni se ei riitä. Pitäisikö meidän terveydenhuollon toimijoiden vaatia parempia järjestelmiä ja parempaa palvelua? Tai olisiko mahdollista, että vaaraa aiheuttavista uusista järjestelmistä luovutaan ja palataan vanhaan?

Lue koko artikkeli Tivin sivuilta.