UKK-instituutti on julkaissut uudet soveltavan liikkumisen suositukset. Ne on suunnattu erityisesti terveytensä kannalta liian vähän liikkuville, joilla on toimintakyvyn rajoitteita tai he käyttävät liikkumisessa apuvälineitä, kuten kävelykeppiä, rollaattoria tai pyörätuolia.

Soveltavan liikkumisen suosituksissa korostuu liikkumisen määrän lisäksi paikallaan olon tauottaminen ja riittävä uni.

– Tutkimuksissa on todettu, että erityisesti vähän liikkuvilla jo kevyemmällä liikuskelulla saadaan terveyshyötyjä, toteaa suunnittelija Annika Taulaniemi UKK-instituutista tiedotteessa.

Lyhyemmissä pätkissä tehty liikkuminen voi olla merkityksellistä juuri soveltavan suosituksen kohderyhmille.

Soveltavan liikkumisen suosituksia sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saadaan myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi, jolloin liikkumisen määrän tulisi olla 1 tunti 15 minuuttia viikossa.

– Kaikkien ihmisten fysiologia on samanlainen, joten myös suositukset ovat liikkumisen määrältään samat kaikille. Ihmisillä on kuitenkin taipumus toteuttaa suosituksia paremmin, jos ne todella puhuttelevat heitä itseään, Taulaniemi sanoo.

Soveltavan liikkumisen suositukset on tarkoitettu terveys- ja liikunta-alan ammattilaisten liikuntaneuvonnan tueksi.

– Valmisteilla on myös oman liikkumisen arviointiin ja suunnitteluun tarkoitettu materiaali, joka on hyvä liikuntaneuvonnan työkalu. Samoin selkokielisten liikkumisen suositusten kehittäminen yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Soveltavan liikkumisen suositusten valmisteluryhmässä on ollut mukana erityisesti UKK-instituutin ja Neuroliiton edustajia ja kokemusasiantuntijoita. Lisäksi suosituksia ovat kommentoineet kansanterveys- ja potilasjärjestöt sekä liikuntaneuvontatyötä tekevät terveys- ja liikunta-alan ammattilaiset.

Valmisteluryhmän jäsen, Neuroliiton liikuntapalveluiden erikoisuunnittelija, Riitta Samstén pitää tärkeänä, että suosituksissa huomioidaan monenlaisia liikkujia.

– Suositukset on kehitetty eri tasoisille liikkujille. Tasot määräytyvät toimintakyvyn perusteella, eivät sairauden tai vamman mukaan. Kokemusasiantuntijuus kyseisten suositusten taustalla näkyy hienosti, ja suositukset ovat syntyneet tarpeesta, Samstén summaa.

Neuroliitto hyödyntää soveltavan liikunnan suosituksia laajasti myös omassa toiminnassaan.

– Otamme suositukset heti käyttöön omassa liikuntaneuvonnassamme ja kuntoutuksessamme sekä jaamme tietoa jäsenyhdistyksiimme ja jäsenillemme.

OLETKO LÄÄKÄRI, HAMMASLÄÄKÄRI, PROVIISORI TAI FARMASEUTTI? Kirjautumalla saat kaikki Mediuutisten digisisällöt käyttöösi maksutta.