Suomalaisten yhteydenotot terveydenhuoltoon jatkoivat poikkeuksellista kasvua heinäkuussa ja elokuussa, kertovat palveluohjauksen ratkaisuja terveydenhuollolle tarjoavan Aurora Innovationin tilastot.

Suomalaisista 38 prosenttia on Aurora Innovationin palvelujen piirissä.

Asiakaspuheluiden määrää seuraavien tilastojen mukaan suomalaiset hakeutuivat hoitoon aiemmista vuosista poiketen myös lomakauden aikana. Elokuussa terveydenhuollon asiakaspalvelunumerot ruuhkautuivat pahoin koronatesteihin liittyvistä kysymyksistä.

Koronatartunnan pelko ja kiireettömän hoidon alasajo saivat terveydenhuollon asiakaspuhelumäärät laskuun viime keväänä. Käänne kohti normaalia tuli kesäkuussa, jolloin yhteydenotot kääntyivät ensimmäistä kertaa kasvuun.

Tavallisesti asiakaspuheluiden määrä vähenee kesällä, mutta nyt kasvu jatkui myös heinäkuussa, jolloin Aurora Innovation raportoi 671 555 asiakaspuhelua. Se on noin 23 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Elokuussa asiakaspuheluita oli 904 026, siis noin 46 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa.

Koronatestaukseen liittyvät ohjeistukset ovat ruuhkauttaneet terveydenhuollon asiakaspalvelunumerot monin paikoin.

Aurora Innovation ylläpitämille kohdennetuille koronalinjoille on tullut maalis- ja elokuun välisenä aikana yhteensä 126 932 puhelua.

Pahimmat ruuhkat koronapuheluissa oli 24. elokuuta: 7 264 puhelua. Lasten testausohjeistus muuttui seuraavana päivänä, mikä näkyi heti puhelumäärien vähentymisenä koronalinjoilla.

Lue lisää: