Britanniassa pelätään, että moni jättää koronavirusrokotteen ottamatta, ja brittilehti The Guardianin tietojen mukaan kansallinen terveysviranomainen NHS suunnittelee vaikuttajakampanjaa saadakseen ihmiset rokottautumaan.

Kyselytutkimusten mukaan vielä maaliskuussa vain 7 prosenttia briteistä ei olisi halunnut ottaa vastaan koronavirusrokotusta, mutta osuus kasvoi kesäkuussa 11 prosenttiin ja heinäkuussa 14 prosenttiin. Myös terveydenhuoltohenkilökunnan keskuudessa on epävarmuutta ja haluttomuutta ottaa rokote.

Terveydenhuollon henkilökunnan rokotukset saattavat alkaa Britanniassa jo 7. joulukuuta. Rokotteisiin kohdistuvia epäilyksiä taltuttaakseen viranomaiset suunnittelevat kampanjaa, jossa esiintyisi yleisölle jo valmiiksi televisio- ja radio-ohjelmista tuttuja lääkäreitä. Viranomaiset pyytävät myös uskonnollisia johtajia puhumaan rokotteiden puolesta yhteisöissään.

Lisäksi kampanjassa aiotaan käyttää sosiaalisessa mediassa suosittuja vaikuttajia. Guardianin lähteen mukaan NHS etsii tarkoitukseen sopivia ”tunnettuja ja rakastettuja” ihmisiä, kuten julkkiksia, jotka ovat pandemian aikana toimineet järkevästi. Heidän neuvojensa toivotaan herättävän laajaa luottamusta ja kannustavan ihmisiä rokotteen ottamiseen.

Vahvistettuja nimiä ei ole tiedossa, mutta Guardianin lähteiden mukaan ihanteellisia ehdokkaita olisivat esimerkiksi lapsiköyhyyttä vastaan vaikuttamisesta tunnettu jalkapalloilija Marcus Rashford ja kuninkaallisen perheen jäsenet.

Infektiotauteihin erikoistunut lääketieteen professori Paul Hunter University of East Angliasta sanoo Guardianin jutussa, että tunnetut kasvot voisivat auttaa ihmisiä kuulemaan ja ymmärtämään viestin.

– Jonkinlainen kampanja on välttämätön, vaikka se vain neuvoisi ihmisille, miten rokotteen saa. Mutta viime vuosina nousseen rokotekriittisyyden ja rokotteita koskevan misinformaation ja salaliittoteorioiden leviämisen vuoksi tarvitaan jonkinlaista kampanjaa vastaamaan niihin, Hunter sanoo.

Guardianin mukaan Britannian hallitus kieltäytyi paljastamasta kampanjan yksityiskohtia.

Suomessa valtioneuvoston kanslia alkoi jo maaliskuussa organisoida yhteiskunnallista viestintää yhdessä huoltovarmuusorganisaatio Mediapoolin kanssa myös vaikuttajien kautta. Valtioneuvoston tilauksesta viestintäohjeistusta sosiaalisen median vaikuttajille jakanut PING Helsinki jatkoi #faktaakoronasta-hanketta syksyllä yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.