Tekniikan akateemiset -ammattijärjestö TEK avasi perjantaina jäsenilleen Huolilinja-puhelinpalvelun.

Huolilinjalla TEK:in jäsenten puheluihin vastaavat mielenterveyden ammattilaiset. Palvelun tuottaa työterveysyhtiö Heltti. Palvelulla TEK haluaa edistää jäsentensä henkistä hyvinvointia ja jaksamista.

Palvelujohtaja Miia Sepin mukaan järjestö on suunnitellut mielenterveyden puhelinpalvelua jo pidempään. Keväällä 2019 TEK teki osana palvelumuotoiluaan tutkimuksen, jonka syvähaastatteluissa nousi esiin, että järjestön jäsenten työelämän suurimmat ongelmat johtuvat kiireisestä arjesta ja jaksamisesta.

– Työelämää ei voida erottaa muusta elämästä. Kuormitus ja mielen hyvinvoinnin haasteet linkittyvät kokonaisuuteen, Seppi sanoo.

Myös järjestön juristit ja uravalmentajat ovat havainneet, että jäsenet kaipaavat käytännön neuvojen lisäksi henkistä tukea.

– Se on vaikea paikka meidän lakimiehille, jos toisesta päästä kuuluu selkeästi itkuisuutta tai ahdistuneisuutta, Seppi jatkaa.

Lopulta koronakriisi osoittautui sopivaksi hetkeksi palvelun kokeilemiselle. Sepin mukaan Huolilinja pysyy nyt auki ainakin kesän loppuun.

Seppi kertoo, että TEK on saanut jäseniltään paljon myönteistä palautetta palvelun avaamisesta. Palveluun tuli heti perjantaina muutamia puheluita. Psykologin vastaanotolle varattiin yksi aika.

Lomautettujen tekniikan alan yliopistokoulutettujen määrä on uusimpien tilastojen mukaan lähes kaksinkertaistunut aiemmasta. Maaliskuussa lomautettuja oli 239, kun heitä helmikuussa oli 125 ja tammikuussa 129. Työttömien määrä puolestaan kasvoi 3,4 prosenttia, eli 69 ihmisellä. Maaliskuun lopussa työttömiä tekniikan akateemisia oli 2 117.

Seppi arvioi, että luvut ovat huhtikuun tilastoissa vielä synkemmät.

– Soittosyyt pyörivät lomautusten ja irtisanomisten ympärillä.”