Mediuutisten pääkirjoitus 6. marraskuuta innosti lääkärit lähettämään toimitukseen palautetta. Aiheena oli potilastietojärjestelmä Apotti, jonka sillä viikolla otti käyttöön noin 10 000 Husin työntekijää.

Lääkäreiden viestit olivat keskenään yhteneviä: järjestelmä on sekava, aikaa kuluu tavallisiin kirjauksiin tavallista enemmän, lääkitysturvallisuus vaarantuu ja muut työt kärsivät.

Kaksi vuotta Apottia käyttäneen erikoislääkärin mielestä puheentunnistusohjelma on lähinnä vitsi. Apotin lääkejärjestelmän hitaudesta ja huonoudesta voisi kuulemma puhua vaikka koko päivän.

Apottia viikon käyttänyt, pitkän kirjeen lähettänyt erikoislääkäri puolestaan kertoo, ettei tiedä yhtään kollegaa, joka Apotista tykkäisi. Pelkästään potilaan uloskirjaus on muuttunut niin vaivalloiseksi Apotin myötä, että niitä siirretään viikonlopusta maanantaille, jolloin työvoimaa on paikalla enemmän. Ja niin edelleen. Kentällä ollaan tuskastuneita ja turhautuneita.

Eräs vastaaja hoitaa mielestään enemmän Apottia kuin potilaitaan.

Älähdyksistä viisastuneena pyysimme kehittämisideoita, ja niitähän tuli. Kymmeniä. Vastaajien enemmistö moittii lääkeosioita: "Lääkeosio on tällä hetkellä yleisimmin käytössä olevista osioista vaarallisin". "Lääkeosio syytä rakentaa uudelleen, hahmotus käyttäjille mahdoton edelleen (esim. hoitajan kirjaamat poikkeamat)". "Lääkeosio on todella surkea, sieltä ei löydä mitään". "Erityisesti lääkeosio on sellainen, että vaarantaa potilasturvallisuutta", muun muassa vastattiin. "Lääkkeiden yhteensovittaminen kamalaa. Ollaan tuhottu vanhan naisen nitro-resepti, nuoren naisen e-pilleri-resepti ja vanhan herran Cialis-resepti. Vahinkoja kaikki", kirjoittaa yhdeksän kuukautta Apottia käyttänyt lääkäri.

Nähdään lääkeosiossa hyvääkin, "Vaikka se hidastaa työntekoa, se kuitenkin ehdottaa annostusta valmiiksi ja se huomauttaa (joskus asianmukaisestikin) yhteisvaikutuksista", kirjoittaa eräs vastaajista. Kiitosta ei juuri muusta anneta.

Järjestelmään toivotaan selkeyttä. Paljon klikkailua vaativana se vie aikaa potilastyöstä. "Kaikkien yksiköiden näkymät samanlaisiksi, että tarvittavat työkalut löytyvät helposti". "Turhat hälytykset ja jatkuvat pop-up-ikkunat pois".

Vastaajat myös kokevat, että sihteerin töitä on Apotin myötä siirtynyt lääkäreille: "Heti mieleen tuleva asia on jatkokontrollien ohjelmointi. Sihteerit voisivat varata poliajat kuten ennenkin. En tiedä miten ihmeessä tähän on päädytty, että lääkäri tekee kaiken", ihmettelee Apottia kaksi viikkoa käyttänyt vastaaja. Eräs vastaaja hoitaa mielestään enemmän Apottia kuin potilaitaan.

Kaikista vastauksista huokuu harmitus ja huoli. Lienee kaikkien etu, että järjestelmän kehittämisen vaatimukset käyttäjälähtöisyydestä otetaan vakavasti.