Omaolo-oirearvioon integroitu takaisinsoittopalvelu on tehostanut terveyspalveluiden henkilökunnan ajankäyttöä Hämeenlinnassa. Samalla asiakkaan palvelukokemus on parantunut.

Verkossa toimiva Omaolo auttaa asiakasta arvioimaan, hoituuko oma vaiva itsehoito-ohjeilla vai vaaditaanko tilanteessa ammattilaisen apua, ja kuinka kiireellisesti. Palvelussa oireita voi arvioida vuorokauden ympäri luotettavaan tietoon perustuen.

Sen kautta voi myös jättää yhteydenottopyynnön omalle terveysasemalle.

Oirearvioon yhdistetty takaisinsoittopalvelu tarkoittaa sitä, että Omaoloon saapuneet tehtävät päätyvät samaan näkymään, johon kertyvät jonossa olevat puhelut. Tämä auttaa päivän työmäärän hallinnassa, kun kiireellistä hoitoa tarvitsevat asiakkaat voidaan hoitaa heti välittömästi. Tutkimustuloksiin taas voidaan palata vaikkapa iltapäivällä, toteaa Hämeenlinnan avosairaanhoidon palveluesimies Merita Kautonen tiedotteessa.

– Oirearviot voi kategorisoida helposti, niihin voi lisätä sisäistä viestintää tehostavia tietoja ja ne voidaan ohjata toiseen tehtäväjonoon, Kautonen sanoo.

Hoitohenkilökunnan työympäristö ja päivät ovat rauhallisemmat, kun asiakkaat eivät jonota puhelimessa ja työtehtävät voi rytmittää kiireellisyyden mukaan. Yhdistetty palvelu tuo mielenrauhaa sekä terveydenhuollon ammattilaisille että heidän asiakkailleen – kun asiakas saa takaisinsoittoajan, saa hän varmuuden siitä, että asiaan palataan sovittuna ajankohtana.

Lisäksi takaisinsoittopalvelun ja oirearvion integraation myötä terveyspalveluissa saadaan hyödyllisiä raportteja yhteydenotoista, mikä auttaa kohdistamaan henkilöresursseja asioihin, joissa niille on suurin tarve.

Hämeenlinnan käytössä on vuodesta 2018 alkaen ollut Aurora teleQ -takaisinsoittopalvelu.