Suomessa myytävän EU-sertifioidun hiv-kotitestin hinta on laskenut huomattavasti vuoden vaihteessa. Kuluttajalle edullisen muutoksen taustalla on maahantuojan vaihtuminen.

Testin maahantuonti siirtyi 1. tammikuuta Hiv-säätiön perustamalle osakeyhtiölle Pointshopping Oy:lle. Pointshopping myy testiä omassa verkkokaupassaan jo edullisempaan vajaan 29 euron hintaan.

Pointshopping toimittaa testiä myös apteekkijärjestelmään. Toimitusjohtaja Jukka Kerosen mukaan myös tuotteen tukkuhinta putoaa merkittävästi.

– Uskomme ja toivomme, että tämän myötä kuluttajahinta myös apteekeissa laskee, Keronen toteaa tiedotteessa.

Hiv-kotitesti on tähän saakka maksanut noin 40 euroa.

Tavoitteena on, että Suomessa myydään tänä vuonna yli 5 000 hiv-kotitestiä. Jos tavoite toteutuu, kasvua nykyiseen myyntiin tulisi 30-40 prosenttia.

Suomessa noin joka kymmenes hiv-tartunnan saanut ei tiedä tartunnastaan. Kotitesti on yksi tapa saada hiv-testauksen piiriin henkilöitä, joille on syystä tai toisesta vaikeaa mennä hiv-testiin terveyskeskukseen tai edes järjestöjen ylläpitämiin matalan kynnyksen testauspisteisiin.

– Hiv-kotitesti on jo madaltanut testauskynnystä monelle ja toivomme, että kotitestin halpeneminen tuo tämän hiv-testausmahdollisuuden vielä useamman ulottuville, sanoo Keronen.

– Tulemme myös järjestämään, toivottavasti yhteistyökumppanien kanssa, kotitestausta edistäviä kampanjoita, jotta tietoisuus tästä vaihtoehdosta lisääntyy, Keronen päättää.

Oletko lääkäri, hammaslääkäri, proviisori tai farmaseutti? Kirjautumalla saat kaikki Mediuutisten digisisällöt käyttöösi maksutta.