Koronatartunnat kääntyivät marraskuussa selvään nousuun ja samalla myös terveydenhuoltoon tulevien asiakaspuheluiden määrä kasvoi. Marraskuussa asiakaspuheluita raportoitiin 837 893 kpl, kun lokakuussa puheluita oli 812 000 kpl. Joulukuussa yhteydenottojen määrä vähentyi merkittävästi, ja asiakaspuheluita raportoitiin yhteensä 651 048.
Samaan aikaan useilla alueilla otettiin käyttöön tiukempia koronarajoituksia, ja loppukuusta Suomi rauhoittui joulunviettoon. Puhelinlinjojen hiljentyminen loppuvuodesta on tyypillistä, mutta samalla on esitetty huolta siitä, että koronatestiin hakeuduttiin joulunpyhien aikana korkeammalla kynnyksellä.
Koronavuosi on heijastunut selvästi tapaan, jolla suomalaiset ovat olleet yhteydessä terveydenhuoltoon. Tartunnan pelko ja kiireettömän hoidon alasajo saivat asiakaspuhelut laskuun viime keväänä, mutta linjat kuumenivat heti kun rajoituksia alettiin purkaa kesäkuussa. Kiireettömiä terveysasioita hoidettiin erittäin aktiivisesti vielä heinä- ja elokuussa – poikkeuksellisesti keskellä kesälomakautta.
Koronatestaukseen liittyvät kyselyt ruuhkauttivat palvelunumeroita pahoin alkusyksystä. Yhteydenottojen määrä tasaantui myöhemmin syksyllä, vaikka koronatartuntojen määrä kääntyikin nousuun.
Aurora Innovation ennustaa, että koronarokote näkyy selvästi suomalaisten yhteydenotoissa terveydenhuoltoon vuonna 2021. Se, miten rokotusohjelman toteutus suunnitellaan ja miten asiasta viestitään kansalaisille, heijastuu asiakaspuheluiden määrään, sisältöön ja ajankohtaan. Tämä edellyttää terveydenhuollon organisaatioilta huolellista ennakointia, jotta soittojen määrä pysyy hallinnassa, kansalaiset saavat vastaukset kysymyksiinsä ja henkilöresurssit voidaan käyttää hoitotyöhön.
– Arvioimme puhelumäärien lähtevään rajuun kasvuun kun rokotukset pääsevät kunnolla vauhtiin. Hidas edistyminen alkuvaiheessa vaikuttaa myös omalta osaltaan siihen, että terveydenhuoltoon ollaan yhteydessä enemmän, Aurora Innovation Oy:n Suomen ja Baltian maajohtaja Tapani Kyrki sanoo tiedotteessa.
Koronavuoden aikana useissa terveydenhuollon organisaatioissa otettiin käyttöön erityisesti korona-aiheisiin vastaavia koronalinjoja. Marraskuussa Aurora Innovationin ylläpitämillä koronalinjoilla raportoitiin 30 592 puhelua, kun lokakuussa puheluita oli 25 043 kpl. Joulukuussa koronapuhelut kääntyivät yleisen trendin mukaisesti laskuun ja puheluita raportoitiin 20 284 kpl.
Koronalinjojen puhelumäärät ovat pysyneet varsin tasaisina lukuun ottamatta elokuuta, jolloin puheluita raportoitiin 68 585 kpl. Aurora Innovation ylläpitää yhteensä noin kymmentä koronalinjaa muun muassa Etelä-Suomen, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan alueilla.