Hesburger on lanseerannut ensimmäisen lihattoman hampurilaisensa, Veken. Hampurilainen on kuitenkin vasta ensimmäinen askel kohti pikaruokaketjun tavoitetta lisätä kasvistuotteiden osuutta myynnistään.

Tavoitteena on, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia.

Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden osuus on noin kuusi prosenttia.

Toimitusjohtaja Kari Salmela uskoo, että tavoitteeseen on mahdollista päästä, vaikka se onkin vielä hyvin kaukana.

– Asiakkaamme ovat yhä kiinnostuneempia kasvistuotteista, ja haluamme vastata tähän kysyntään. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää meiltä erinomaisia kasvistuotteita. Meiltä on tulossa pian toinenkin oman tehtaan tuote, Salmela sanoo.

Tällä hetkellä Hesburgerin tuotevalikoimaan kuuluu neljä kasvistuotetta: Veke-hampurilainen, soijatortilla, kasvistortilla ja lämmin soijasalaatti.

Kasvissyönnin lisääntyminen ja kasviproteiinituotteiden kysynnän kasvu on huomioitu Hesburgerilla jo vuosia sitten. Pikaruokaketju päätti rakennuttaa oman kasviproteiinituotteita valmistavan tehtaansa, ja lisätä resursseja omien kasviproteiinituotteiden kehitykseen.

Syksyllä 2019 kasviproteiinitehdas aloitti toimintansa Kaarinassa. Tehtaassa voidaan valmistaa tuotteita erilaisista kasviproteiineista, kuten härkäpavusta, herneestä, vehnästä ja soijasta.