Monikansallinen teknologiayhtiö Garmin on ostanut suomalaiselta hyvinvointiyhtiöltä Firstbeat Technologiesilta sen analytiikkateknologian lisensointiin keskittyneen Firstbeat Analytics -liiketoimintayksikön. Kauppahintaa yhtiöt eivät vielä ole kertoneet. Garmin valmistaa muun muassa älykelloja ja navigaattoreita.

Firstbeat Analytics kehittää ohjelmistoteknologiaa, jota voidaan käyttää ihmiskehon toimintojen, kuten esimerkiksi sykkeen, stressitason, unenlaadun ja energiankulutuksen analysoimiseen. Tätä analytiikkateknologiaa se on myynyt lisensseillä kuluttajaelektroniikkaa valmistaville yrityksille, kuten Garminille, jotka ovat hyödyntäneet sitä valmistamissaan laitteissa.

Garminin toimitusjohtajan Cliff Pemblen mukaan yhtiö on hyödyntänyt tuotteissaan Firstbeatin analytiikkaa jo yli vuosikymmenen ajan. Esimerkiksi Garminin älykkäät urheilukellot ovat pystyneet mittaamaan lenkkeilijän sykkeen juuri Firstbeat Techologiesin tarjoaman analytiikkateknologian ansiosta. Nyt Garmin näyttää kyllästyneen lisenssien maksamiseen, ja alkaa yrityskaupan myötä kehittää itse tarvitsemaansa teknologiaa.

Firstbeat Technologiesin toimitusjohtajan Joni Kettusen mukaan Firstbeat Analyticsin osuus koko yrityksen liiketoiminnasta oli viime vuonna noin puolet. Firstbeat Technologies aikoo keskittyä jatkossa tarjoamiensa työhyvinvoinnin ja huippu-urheilun palveluiden kehittämiseen. Erityisesti työhyvinvoinnin alueella Kettunen näkee paljon kasvupotentiaalia.

Firstbeat Technologies on perustettu vuonna 2002 ja sen pääkonttori sijaitsee Jyväskylässä. Yhtiön mukaan sen palveluja hyödyntävät kymmenet tuhannet huippu-urheilijat ja työntekijät ympäri maailman. Urheilupuolen asiakkaina ovat muun muassa lukuisat NHL- ja Valioliigajoukkueet.

Firstbeat Technologies on kasvanut viime vuodet vauhdikkaasti. Viime vuonna yhtiön liikevaihto kasvoi 29 prosenttia 16,9 miljoonaan euroon ja liiketoiminnan tulos 32 prosenttia 2,4 miljoonaan euroon.