Sosiaalihuollon palveluiden saaminen mukaan digitaalisiin Kanta-palveluihin jatkuu ensi vuoden aikana. Heinäkuun 2019 loppuun mennessä asiakirjoja oli tallennettu palveluun noin 1,3 miljoonaa kappaletta.

Sosiaalihuollon yhtenäisten tietojen käyttöönotto vaikuttaa palvelujen sujuvuuteen, ja avaa myös asiakkaalle mahdollisuuden osallistua omien sosiaalihuollon asioidensa hoitamiseen Omakannassa.

Uuden palvelunäkymän avulla on tarkoitus helpottaa sosiaalialan ammattilaisten työtä. Palvelunäkymä kokoaa asiakkaan palvelujen kokonaistilanteen.

Kanta-palveluun tulevan yhteinen asia -toiminnon avulla avulla voidaan laatia usean henkilön yhteisiä asiakirjoja esimerkiksi perheille, kerrotaan THL:n tiedotteessa.

Palvelun tuottajille voidaan antaa rekisterin käyttöoikeus palvelun järjestäjän asiakastietoihin, mikä mahdollistaa myös asiakastiedon tallentamisen järjestäjän lukuun.

Kanta-palveluihin tulee lukuisia tietojen sujuvampaa ja turvallisempaa käyttöä parantavia toiminnallisuuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi turvakiellon alaisten tietojen käsittelyn tarkennus, ammattilaisen sähköinen allekirjoitus ja yhteinen asia -toiminto.

Uusien toimintojen testaamiseen tarvitaan pilottiorganisaatioita. THL ja Kela takaavat käyttöönoton tukea ja ohjausta pilottiin mukaan lähteville organisaatioille määrittelyjen soveltamiseen ja IT-toteutusten kehittämiseen.

Lue myös: Apteekkari: "Omakannan markkinointi on retuperällä" (MU 11.1.2019)

Aktiivisuusmittarin tietoja voi nyt tallentaa Terveyskylän Omapolku-palveluun – Tiedot näkyvät Omakanta-palvelussa (MU 13.12.2018)