Soittojen määrä Suomen Mielenterveys ry:n kriisipuhelimeen on kasvanut niin paljon, että palvelu alkaa toimia ensi vuonna ympärivuorokautisesti.

Yksi tärkeimmistä Kriisipuhelimen tehtävistä on ehkäistä itsemurhia. Useimmin keskusteluapua haetaan kuitenkin ihmissuhdeongelmiin. Parisuhteen päättyminen, vuorovaikutusongelmat sekä omiin tai puolison vanhempiin liittyvät ongelmat puhututtavat soittajia. Nämä aiheet korostuvat myös joulunajan soitoissa.

Kriisipuhelin päivystää joulunaikaan normaalisti joka päivä ja yö. Joulunajan soitoissa korostuvat yleensä yksinäisyys ja erilaiset ihmissuhde- ja perheongelmat.

– Myös perhejoulut voidaan kokea taakaksi. Jo etukäteen voi pohdituttaa vahvat ja erilaiset odotukset sekä pelot aiempien pettymysten tai riitojen uusiutumisesta. Näistä huolista aletaan puhua meillä jo monta viikkoa ennen joulua, kertoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter tiedotteessa.

Kuluva vuosi on ollut kriisipuhelimessa erityisen kiireinen. Marraskuun loppuun mennessä soittoja oli tullut yli 189 600, mikä on ennätysmäärä. Vuonna 2018 koko vuoden soittomäärä oli 162 550. Tänä syksynä ensimmäistä kertaa soittavia on ollut 24 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Soittamisen kynnys on laskenut, ja tieto Kriisipuhelimesta tavoittanut uusia keskusteluapua tarvitsevia.

– Syksyllä linjat pääsivät ruuhkautumaan, ja pystyimme valitettavasti vastaamaan vain joka neljänteen puheluun. Ensi vuoden rahoituspäätös mahdollistaa sen, että voimme vuoden alussa pidentää aukioloaikaamme arkisin ympärivuorokautiseksi. Viikonloppuihin ja juhlapyhiin laajennus saadaan myöhemmin keväällä.

Aukioloaikojen laajentamisesta huolimatta jonot eivät katoa.

–Tarvitsemme jatkossakin kipeästi lahjoitusvaroja, jotta voimme lisätä päivystäjien määrää ja purkaa kriisipuhelimen ruuhkaa.

Kriisipuhelimeen voi ottaa yhteyttä silloin, kun tarvitsee keskusteluapua omaan tai läheisen vaikeaan elämäntilanteeseen. Kriisi voi johtua äkillisestä tapahtumasta tai elämässä pidempään jatkuneesta ongelmatilanteesta.

Kriisipuhelin vastaa suomenkielisen linjan lisäksi myös ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Ruotsinkielinen linja aukesi tänä keväänä. Soittoja linjalle on tullut noin 400. Keväällä keskusteluapua haettiin erityisesti opintoihin liittyvissä asioissa.

Arabiankielinen linja avattiin vuonna 2018, ja yhteydenottoja linjalle on tullut jo 1 200. Alussa soittojen syissä korostuivat turvapaikanhakuprosessiin liittyvät asiat. Tällä hetkellä yleisimmät soittojen syyt molemmilla kielilinjoilla keskittyvät ihmissuhteisiin, erityisesti perhe-elämän haasteisiin.