Siuntion terveysasemalla toimii selvästikin esimerkillinen vastaanotto. Vaivoistaan päässeet potilaat tuovat kiitokseksi kukkia tullessaan. Kuukauden hoitojonot ovat kadonneet johonkin. Potilaille on ollut yllätys totutella ajatukseen, että tarkastusaikoja saa jo samalta viikolta.

Kaste-hankkeeseen liittyvä Hyvä vastaanotto -malli on ainakin Siuntiossa saanut jo kuukaudessa aikaan hyviä asioita.

Oikeastaan kyseessä ei ole malli, sillä terveyskeskuksille ei tuputeta jotain tiettyä toimintamallia, jonka pitäisi ratkaista kaikki ongelmat. Keskusten pitää itse tunnistaa kipukohdat ja tarttua niihin.

Kaikki on viime kädessä kiinni siitä, miten henkilökunta sitoutuu kehittämään työtään ja yhteisöään.

Siuntiossa on hyödytty pienuuden eduista. Neljän lääkärin kokoisella asemalla on ollut helpompi ryhtyä tuumasta toimeen. Kun jääriä ei ollut tai heidät saatiin heti taltutettua, uusien askeleiden ottaminen eteni nopeasti.

Hierarkkisessa työyhteisössä tehdään harvoin yhteistyötä aidon pyyteettömästi. Uusiin hankkeisiin saatetaan lähteä mukaan, mutta vähitellen vanhat tavat nousevat taas esiin ja työntävät uudet unohduksiin.

Siuntiossa on heitetty tittelit pois. Potilaille se oli kuulemma isompi järkytys kuin terveysaseman omalle väelle. Konsultaatioita tehdään jatkuvasti yli lääkäri-hoitaja-rajojen. Hoitajat ovat ottaneet enemmän potilasvastuita. Jos lääkäriä tarvitaan, hänet kutsutaan pikapikaa paikalle. Kun varauskirjoissa on tilaa, hän myös ehtii.

Varauskirjoihin tuli tilaa, kun viiden viikon jonoista hankkiuduttiin kerralla eroon. Siuntiossa itse asiassa ihmeteltiin sitä, miten viiden viikon jonoista on tullut alan standardi.

Terveyskeskusten jonot ovat havaintojen mukaan hyvin vakaita. Se viittaa siihen, että kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa. Niiden välillä on vain jonon pituinen viive. Kun sen purkaa, voidaan elää jonottomassa tk-maailmassa.