Pääkaupunkilaisten liikenneyhtiö HKL visioi, että aamulla metroasemalle väsyneenä saapuva työmatkalainen voi saada aseman sinisestä valosta virtaa päiväänsä tulevaisuudessa jonakin päivänä.

Tämä tulisi mahdolliseksi valaisuteknologian kehittyessä. HKL:n tiedotteen mukaan tiedossa on, että sinertävän sävyinen valo energisoi ihmistä ja keltainen valo rauhoittaa.

Jonakin päivänä valaistus voisi tunneliasemillakin seurailla auringon syklejä tiedotteen mukaan.

HKL:n tiedotteen mukaan kehittyvä valaisuteknologia mahdollistaa tulevaisuudessa esimerkiksi valaistuksen määrän paremman tasapainottamisen luonnonvalon määrän kanssa.

Toistaiseksi HKL tyytyy vaihtamaan kaikkien kantametron asemien valaistuksen led-pohjaiseksi. Valaisimet, joiden lamppuja ei voida korvata led-lampuilla, korvataan led-valaisimilla.

Kokonaisenenergiatehokkuudessa led-valoputkiin vaihtamisella on päästy yli 62 prosentin energiansäästöön.

Metroasemien valaistukseen kuluvassa elinkaarikustannuksessa energian osuus on merkittävästi suurempi kuin tuotteen hinta tai sen asennuskustannus.

Vaikka led-valoputki maksaa enemmän kuin loisteputki, se maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa. HKL:n tiedotteen mukaan ledit ovat pidempiaikainen ratkaisu monesta syystä: ne palavat pidempään ja niiden hiipuminen eli valovirran alenema on paljon pienempää kuin loisteputkessa.

Niitä voidaan myös himmentää helpommin ja energiatehokkaammin kuin muita valonlähteitä.

Vaihto ledeihin vapauttaa myös HKL:n kunnossapidon resursseja muuhun työhön. Led-lampun keskimääräinen käyttöikä HKL:llä on viitisen vuotta, ja tässä ajassa säästetään jo yksi kokonainen loisteputkien huoltosykli. Yksittäisvaihtojenkin määrä on pienempi, kun keskimääräinen elinikä on selvästi pidempi, kertoo HKL tiedotteessaan.

Lue seuraavaksi: