Tukholman alueella on toteutettava useita toimenpiteitä terveysneuvontapalvelun tietoturvan parantamiseksi, vaatii niin sanotusta 1177-skandaalista tehty ulkoinen selvitys.

Selvityksen valmistumisesta kertoo Dagens Medicin.

ComputerSweden-lehti paljasti helmikuussa, että miljoonat terveysneuvontapuhelimeen tehdyt puhelut olivat päätyneet avoimelle palvelimelle. Puhelutallenteet sisälsivät ihmisten terveys- ja henkilötietoja.

Numeroon 1177 vastaanotetaan puheluita Tukholman, Södermanlandin ja Värmlandin alueilta. Palvelusta on vastannut thaimaalainen Medicall-yhtiö Medhelp-yhtiön alihankkijana.

Tietovuodon jälkeen tapahtuneesta käynnistettiin useita selvityksiä. Nyt niistä ensimmäinen on valmistunut.

Tarkastuksessa selvisi, että Tukholman alueen hallinto ja Medhelp muun muassa täyttivät tietoturvaa koskevan sopimuksen puhelimitse. Niiltä kummaltakin edellytetään järjestelmällistä tietoturvatyötä puutteiden korjaamiseksi.

Alkuun Tukholman ja Medhelpin tulee sopia tietoturvasta kirjallisesti.

Lue myös:

Vakava tietovuoto: 2,7 miljoonaa terveysneuvonnan puhelutallennetta kaikkien kuunneltavissa