Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä kertoo, että Päijät-Soten tietojärjestelmissä havaittiin häiriöitä keskiviikkona ja torstaina. Eniten ongelmia oli potilastietojärjestelmä Lifecaressa, mutta häiriöitä ilmeni myös terveydenhuollon ja kotihoidon järjestelmissä sekä Päivystysapu-puhelinpalvelussa.

Häiriöiden vuoksi potilaiden ja asiakkaiden tietoja ei saatu haettua eikä kirjattua järjestelmiin, eikä kaikkia takaisinsoittoja kyetty hoitamaan normaaliin tapaan.

Häiriöt alkoivat keskiviikkoiltana ja järjestelmä saatiin yön aikana vakautettua, mutta uusia ongelmia ilmeni jälleen torstaina. Perjantaiaamuna kuitenkin tiedotettiin, että korjaustoimilla palvelut saatiin palautettua normaaleiksi.

Tiedossa ei ole, että häiriöt olisivat vaarantaneet potilasturvallisuutta eikä ole havaittu viitteitä, että häiriöt olisivat johtuneet minkäänlaisesta hyökkäyksestä.

Päijät-Soten yhtymäpalveluiden toimialajohtaja Jukka Santala kommentoi perjantaina Ylen Päijät-Hämeen uutisille, että vian juurisyytä selvitetään järjestelmätoimittajien kanssa. Emme tavoittaneet Santalaa kommentoimaan, onko juurisyy vielä selvinnyt.