Monessa kaupungissa ja kunnassa kipuillaan vielä pitkään koronan aiheuttaman hoitovelan ja pitkien hoitojonojen purkamisessa. Pori otti jo muutama vuosi sitten käyttöön suun terveydenhuollossa suomalaisen tietojärjestelmän, jonka avulla terveydenhuollon resurssit mitoitetaan reaaliaikaisesti. Porvoo laajensi menetelmän käyttöä alkuvuodesta hammashuollosta perusterveydenhuoltoon. Kokemukset ovat kannustavia.

– Porissa ei ole enää hoitojonoja kunnallisessa hammashoidossa. Koronasta huolimatta pystymme pitämään kiinni palvelulupauksestamme. Menetelmän ansiosta olemme voineet hoitaa nopeasti potilaat, joilla hoidon tarve ei ole suuri, jotta olemme saaneet riittävästi aikaa vaativaa hoitoa tarvitseville potilaille, Porin kaupungin ylihammaslääkäri Katja Lepistö kertoo.

Henkilökunta pystyy itse määrittelemään potilaan kanssa käytettävän ajan, eikä synny stressiä siitä, että seuraava potilas jo odottaa.

Lepistön mukaan tällä on ollut erityisen merkittävä vaikutus työhyvinvointiin.

– Henkilökunta pystyy itse määrittelemään potilaan kanssa käytettävän ajan, eikä synny stressiä siitä, että seuraava potilas jo odottaa. Potilaan kannalta hyötynä on, että suu saadaan hoidettua usein kerralla kuntoon uusien ajanvarausten sijaan, eikä potilaan tarvitse esimerkiksi olla poissa töistä useana eri päivänä, Lepistö jatkaa.

Myös Porvoon kaupunki on soveltanut Flow-mallia hammashoidon lisäksi laajasti perusterveydenhuollon ajanvaraus- ja päivystystoiminnassa vuoden alusta lähtien.

– Meillä on ollut Hygga Flow suun terveydenhuollossa käytössä jonkin aikaa. Menetelmä on toiminut todella hienosti ja olemme saaneet kaikki jonot purettua. Myönteisen kokemuksen perusteella toimme menetelmän myös perusterveydenhuoltoon. Olemme tosi tyytyväisiä, että otimme tämän käyttöön ennen kuin koronahässäkkä tuli päälle. Alkuvaikutelma on erittäin hyvä, Porvoon kaupungin johtava lääkäri Kati Liukko kertoo.

Hygga Flow on reaaliaikainen toiminnanohjausjärjestelmä. Asiakkaan hoitohuonetta, henkilökuntaa, toimenpidettä tai hoidon kestoa ei määritellä etukäteen. Diagnoosin jälkeen potilas pysyy hoitohuoneessa, mutta henkilökunta vaihtuu kunkin hoitovaiheen vaatimusten mukaisesti. Potilas saa tekstiviestin puoli tuntia ennen hoitojakson tarkkaa alkuaikaa.

Viime vuonna Flow-mallilla hoidettiin yli 60 000 suun terveydenhuollon asiakasta ja se on käytössä julkisessa terveydenhuollossa kymmenessä kaupungissa.

Helsingin kaupunki sopi Hygga Oy:n kanssa sopimuksen 1. kesäkuuta suun terveydenhuollon ostopalvelujen tuottamisesta seuraavan kolmen vuoden ajan. Sopimuksen kokonaisarvoksi arvioidaan muodostuvan noin 23 miljoonaa euroa. Samalla Hygga Oy:n klinikka Helsingissä kasvaa Suomen suurimmaksi yksityiseksi suun terveydenhuollon yksiköksi.

Koronakriisin aikana Hygga Flow otettiin käyttöön myös kolmella hammasklinikalla Hollannissa ja Belgiassa.

– Teimme koulutuksen ja käyttöönoton tuen Suomesta käsin täysin etänä. Asiakkaat ovat ottaneet mallin nopeasti käyttöön ja saaneet erittäin hyviä tuloksia poikkeustilanteen aikana. Joustavien hoitoaikojen ja tekstiviestikutsujen ansiosta potilaat tulevat vastaanotolle juuri oikeaan aikaan ja näin riski viruksen tarttumiseen putoaa merkittävästi, Hygga Oy:n varatoimitusjohtaja Atte Niittylä kertoo.

Kaikki säästävät aikaa ja rahaa.

Niittylän mukaan järjestelmää käyttävät terveydenhuoltoyksiköt pystyvät tehostamaan toimintaansa keskimäärin noin 25 prosenttia vertailuyksiköihin verrattuna. Esimerkiksi Jyväskylän kaupungissa suun terveydenhoidon jonot leikkaantuivat kuudesta kuukaudesta kahteen kuukauteen.

– Potilaat ja hoitohenkilökunta ovat erityisen tyytyväisiä siihen, että hoitoon käytettävissä oleva aika on lisääntynyt kolmasosalla perinteiseen vastaanottotoimintaan verrattuna. Samalla henkilöstömäärällä voidaan hoitaa aikaisempaa enemmän potilaita. Jos esimerkiksi joku henkilökunnasta sairastuu, ei varausta tarvitse peruuttaa, vaan asiakkaalle osoitetaan toinen ammattilainen. Kaikki säästävät aikaa ja rahaa, Niittylä toteaa.

Lue lisää: