Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen määrätä uhkasakko ja kielto Suomen Apteekkiyhtiöt Oy:lle, joka ei nimestään huolimatta ole apteekki vaan terveystuotteita välittävä yritys.

Kuluttaja-asiamies kielsi vuonna 2017 Suomen Apteekkiyhtiöitä johtamasta kuluttajia harhaan käyttämällä nimessään apteekki-sanan sisältävää ilmaisua, ellei se kerro markkinointipuhelussa yksiselitteisesti ja ymmärrettävästi, että se ei ole apteekkiluvan saanut yritys.

Vuonna 2019 kuluttaja-asiamies katsoi yrityksen rikkoneen tätä sille määrättyä kieltoa ja vaati markkinaoikeutta määräämään yrityksen maksamaan sille määrätyn 100 000 euron uhkasakon. Samalla kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta uutta uhkasakolla tehostettua kieltoa yritykselle.

Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan Suomen Apteekkiyhtiöiden puhelinmarkkinoinnissa ei kerrottu riittävän selvästi, miten yritys eroaa lääkelaissa tarkoitetuista apteekkiluvan saaneista yrityksistä.

Markkinaoikeus otti kuitenkin erilaisen kannan. Sen mukaan kuluttajalle kerrottiin markkinointipuhelussa riittävän selkeästi, millaisen yrityksen kanssa hän oli tekemisissä.

Markkinaoikeus katsoi, että kuluttajan oli tullut ymmärtää markkinointipuhelun alussa ja lopussa annettujen hintatasoa ja tuotevalikoimaa koskevien tietojen perusteella, että Suomen Apteekki ei toimi kuluttajan tyypillisesti muutoin käyttämien apteekkiliikkeiden tavoin. Kokonaisvaikutelmasta kävi oikeuden mukaan selväksi, että yritys ei ole tavallinen apteekkiyritys.

Apteekkitoiminta on lääkelaissa säädetty luvanvaraiseksi toiminnaksi. Apteekki-sanaa ei kuitenkaan ole erikseen suojattu, eikä apteekki-sanan käyttäminen muunlaisen yrityksen nimen osana ole sinällään kielletty.

Kuluttaja-asiamies on alustavasti päättänyt olla hakematta valituslupaa korkeimmasta oikeudesta, koska käsiteltävässä asiassa ei ole nähtävissä yksittäistapausta yleisempää merkitystä.