Menossa oleva mielenterveysviikko on nostanut tapetille myös oikean syömisen. "Suolisto on toiset aivot" -ajattelu nostaa päätään.

– Ravitseva ruokavalio vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen – ja päinvastoin. Esimerkiksi ankaruus itseä kohtaan voi näkyä kroonisena laihduttamisena, mikä heikentää olennaisesti yleistä jaksamista. Tämä vuorostaan voimistaa entisestään mielen pahoinvointia, kuten masennusta, toteaa Terveystalon johtava psykologi Tuija Turunen yhtiön verkkosivulla.

Jokaisen ihmisen suolistomikrobikanta on yksilöllinen. Siihen vaikuttavat esimerkiksi elämän aikana syödyt antibioottikuurit, sairaudet ja vastustuskyky. Toisilla ihmisillä mikrobisto tukee yleisterveyttä luonnostaan paremmin, toisilla heikommin. Asiaan voi kuitenkin jossain määrin itse vaikuttaa.

– Suoliston mikrobikantaa voi kohentaa panostamalla kuituihin, syöden kohtuullisesti hyviä rasvoja ja värikkäitä kasviksia sekä rajoittamalla punaisen lihan, runsasrasvaisten tai vähäkuituisten ruokien syöntiä, Turunen toteaa.

Kahden aineen, folaatin ja B12-vitamiinin puutoksen on osoitettu olevan kiistatta yhteydessä masennukseen. Tietoa haetaan jatkuvasti lisää: suurennuslasin alla on yhä esimerkiksi suoliston mikrobiston vaikutus lihavuuteen.

– Monet yksittäisetkin ruokavalinnat ovat osoittautuneet merkityksellisiksi mielenterveyden edistämisessä. Esimerkiksi hedelmien, marjojen ja kasvisten käyttö edistää monin tavoin terveyttä ja tutkimuksissa on havaittu viitteitä siitä, että muun muassa mustikka saattaa madaltaa posttraumaattisen stressin riskiä, Turunen ja Terveystalon johtava ravitsemusterapeutti Mikko Rinta kertovat.

Heikosti ravittuna päivä ei rullaa tavalliseen tapaan, mikä kuormittaa mieltä. Useimmat ihmiset reagoivat stressiin tai muuhun henkiseen kuormitukseen syömällä – ruoka ei maistu lainkaan, tai se maistuu liikaakin. Nykyajan hektinen elämänrytmi on omiaan ruokkimaan huonosti syömistä.

Tunne- ja lohtusyöminen ovat monille tuttuja termejä. Niitä ei Turusen mukaan kannata kuitenkaan tuijottaa liian kapeakatseisesti.

– Tasapainoinen ruokavalio mahdollistaa myös ruoasta nauttimisen ja herkuttelun. Jos kuitenkin herkuttelee usein nimenomaan stressaantuneena, pettyneenä tai surullisena, on hyvä tiedostaa tämä tapa ja alkaa kiinnittää huomiota tunteeseen, joka herkkujen äärelle vie, hän sanoo.