Turun kaupungin terveysasemien puhelinruuhka on jatkunut pitkään. Se vaikeuttaa asiakkaiden yhteydensaantia terveydenhuoltoon, eikä henkilökuntamäärä riitä puheluiden hoitamiseen lakisääteisessä ajassa.

Turku aikoo nyt selättää tämän riesan.

Turun kaupungin terveysasemille laaditun toimenpidesuunnitelman ensimmäisessä vaiheessa ratkaisuja ruuhkautuneeseen tilanteeseen haetaan lääkemääräysten käsittelyn etäpalvelulla sekä ajanvaraus- ja puhelinpalvelun hankkimisella ostopalveluina kuuden kuukauden pilottikokeiluna.

Lokakuussa 2021 Turun kaupungin terveysasemilla oli hoitamatta 21 lääkärin virkaa. Terveysasemilla työ on ruuhkautunut ja muun muassa reseptien uusinta kuormittaa töissä olevien lääkäreiden työtä merkittävästi.

Yhdeksi Turun terveysasemien tilannetta helpottavaksi toimenpiteeksi on ajateltu etäpalveluna tehtävää reseptien uusintaa. Palvelua on tarkoitus pilotoida Solo Health Oy:n kanssa.Kustannukset kuuden kuukauden ajalta ovat arviolta 200000 euroa.

On myös sovittu, että palveluntuotantoon osallistuvat lääkärit ovat Suomessa laillistettuja lääkäreitä.

Turun kaupungin terveysasemien pitkään jatkunutta puhelinruuhka ovat lisänneet koronaan liittyvät puhelut ja Omaolon kautta ajanvarauksen hoitajien tehtäväksi tulevat koronaoirearviot.

Turku on tiedustellut kolmelta yksityiseltä terveydenhuollon toimijalta mahdollisuutta tarjota puhelinpalveluja kuuden kuukauden ajaksi. Tarjouksen jätti Pihlajalinna Terveys Oy, jonka kautta hankittavien ajanvaraus- ja neuvontapuheluiden kokonaisarvo on noin 390000 euroa.

Kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelee lääkemääräysten etäpalvelua sekä ajanvaraus- ja puhelinpalvelun hankintaa kokouksessaan keskiviikkona 10. marraskuuta.