Useimpien kesälomat alkavat olla tämän vuoden osalta ohi. Terveystalon työterveyspsykologin Outi Pikkuoksan mukaan lomalta palaamiseen voi liittyä monenlaisia tunteita.

”Osalle on helpotus, että voi edelleen jatkaa joustavaa etätyöarkea. Moni kuitenkin jo odottaa fyysiselle työpaikalle ja tuttujen työkavereiden seuraan palaamista. Työkaverit, kasvokkain tapahtuvat palaverit ja muu sosiaalinen vuorovaikutus voivat tuoda paljon voimavaroja.”, Pikkuoksa sanoo tiedotteessa.

Pikkuoksan mukaan tärkeää on päästää irti työasioista ja antaa työmuistin nollaantua. Lomalle lähtiessä kannattaa kirjata ylös, mihin vaiheeseen työt jäivät.

”Kun kirjoittaa ylös, missä mennään, voi töihin tullessa vaivattomasti tarkistaa muistiinpanoista, mihin ennen lomaa jäi. Vaikka listojen teko olisi kesätohinassa loman alla unohtunutkin, syksyn töiden listaaminen voi auttaa pääsemään kartalle tilanteesta”, Pikkuoksa sanoo.

Psykologin mukaan tietty haikeus loman päättymisestä on luonnollista. Ahdistusta töihin palaamisen ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa.

Pikkuoksa kertoo lisäksi viisi vinkkiään onnistuneeseen töihin palaamiseen.

1. Suhtaudu myönteisesti lomalta palaamiseen.

Oma asenne vaikuttaa siihen, miltä töihin tuleminen tuntuu. Töihin palaaminen muuttuu mukavammaksi, kun siihen suhtautuu myönteisesti. Kokeile listata mielessäsi kaikki työhön liittyvät hyvät asiat!

2. Palauta unirytmi uomiinsa ennen töiden alkamista.

Jos päivärytmisi on ollut kovin erilainen kuin arkena, on nukkumaanmenoaikojen tarkistus paikallaan. Rytmiä kannattaa alkaa hivuttaa kohdilleen muutamaa päivää ennen loman loppua, jotta olo on töiden alkaessa virkeämpi.

3. Muista taukojen tärkeys, kun palaat töihin.

Loman palauttava vaikutus haihtuu herkästi jo muutamassa päivässä – siksi palautumisesta täytyy pitää huolta päivittäin. Varmista, että pidät työpäivän aikana riittävästi taukoja, joiden aikana aivot pääsevät lepäämään.

4. Mieti, mikä on optimaalisin suhde etätyölle ja lähityölle jatkossa.

Osittainen etätyö on tullut jäädäkseen monilla työpaikoilla. Löydät sopivan tasapainon kokeilemalla.

5. Pidä lomia pitkin vuotta.

Koko vuoden rentoutumista ei kannata jättää pelkän kesäloman varaan. Jaksota lomat mahdollisuuksien mukaan niin, että voit pitää pidemmän yhtäjaksoisen loman lisäksi esimerkiksi muutaman pitkän viikonlopun vapaata. Silloin saat loman palauttavasta vaikutuksesta enemmän irti, eikä lomalle lähtöön ja töihin palaamiseen lataudu liikaa paineita.

Lue seuraavaksi: