Viestintäratkaisuja tarjoava Aurora Innovation aloittaa takaisinsoittopalvelun video-ominaisuuden pilotoinnin nuorille mielenterveyspalvelupotilaille. Se antaa terveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuuden keskustella potilaiden kanssa videon välityksellä.

– Eri terveysasemien kanssa työskennellessämme olemme oppineet, että nuorten kynnys hakea apua mielenterveysongelmiin on korkea. Apua tarjoava taho saattaa olla fyysisesti kaukana tai klinikalle meneminen voi tuntua vaikealta, sanoo Aurora Innovationin Suomen maajohtaja Mikael Liias.

– Uudistuksen avulla pyrimme parantamaan palveluiden yhdenvertaisuutta ja laatua, maksimoimaan tavoitettavuuden sekä vähentämään kuluja.

Sairaanhoitaja tai lääkäri voi puhelun aikana lähettää potilaalle tekstiviestilinkin, jota klikkaamalla avautuu videoyhteys osapuolten välille.

Palvelu on lanseerattu jo Ruotsissa, jossa sitä on kokeiltu usealla klinikalla erilaisiin tarkoituksiin. Mönsteråsin terveysasemalla työskentelevä sairaanhoitaja Ann Boman myöntää ottaneensa kokeilun hieman epäilevästi vastaan, mutta totesi sen pian hyödylliseksi.

– Puhelimen päässä oli huolestunut äiti, joka epäili poikansa saaneen borrelioosin punkin puremasta. Pyysin häntä vaihtamaan videopuheluun, jolloin pystyin välittömästi arvioimaan puremakohdan ja toteamaan varmasti, ettei kyseessä ollut borrelioosi. Potilas sai välittömästi tarkan diagnoosin ilman käyntiä klinikalla, ja minulle jäi aikaa useammalle potilaalle, Boman sanoo tiedotteessa.

Vuonna 1996 Ruotsissa perustettu Aurora Innovation on toimittanut yli 3 000 pilvipohjaista asennusta Euroopan terveydenhuollon markkinoille. Sillä on toimistot viidessä maassa.