Terveystalo ottaa käyttöön lääkkeettömän digitaalisen palvelun, jonka avulla on tarkoitus pureutua uniongelmiin kokonaisvaltaisesti.

– Univaje ja unettomuusoireet aiheuttavat paljon sairauspoissaoloja. Psyykkisistä syistä johtuvien unihäiriöiden kustannukset työnantajille ovat yhteensä noin 60 miljoonaa euroa vuodessa. Osa poissaoloista pitkittyy, koska uniongelmat voivat laukaista erilaisia sairauksia, kuten masennuksen, sanoo Terveystalon johtava työterveyshoitaja Sanna Pussinen tiedotteessa.

Uuden digitaalisen palvelun on kehittänyt suomalainen startup-yritys Nyxo. Yritys on kehittänyt valmennuksen sekä mobiilisovelluksen, joka koostaa unenaikaista dataa. Palvelu toimii osana Terveystalon digitaalista terveyssuunnitelmaa, Oma Suunnitelmaa. Dataa pitää kuitenkin osata analysoida ja yhdistää muuhun nukahtamiseen ja uneen liittyvään tietoon, jotta siitä on hyötyä.

– Tärkeintä on itseasiassa se, mitä päiväsaikaan tapahtuu. On turhaa tutkia yksittäisiä unen vaiheita, jos päivärytmi ei ole kunnossa, Nyxon operatiivinen johtaja ja toinen perustaja Eeva Siika-aho kertoo tiedotteessa.

Uniongelmat ovat jo mielenterveyshäiriöiden ohella työikäisten merkittävimpiä työkykyyn vaikuttavia tekijöitä. Lähes joka kolmas suomalainen painii uniongelmien kanssa jossain vaiheessa työuraansa.

Ylipaino, työn tunkeutuminen vapaa-ajalle, päihteiden käyttö sekä kännykän tai tietokoneen käyttö iltaisin ennen nukkumaan menoa vaikuttavat nukahtamiseen ja yöuniin.

Varsin usein uniongelmat pyritään selättämään lääkkeillä tarkastelematta ongelmien syitä perusteellisemmin.

Hyvin nukuttuja öitä edeltävät siis kaikki ne valinnat, joita päivän aikana tekee: miten ja milloin urheilee, miten käsittelee stressiä ja tauottaa työpäiviä sekä minkälaiset iltarutiinit itselleen rakentaa.

– Laadukkaan nukkumisen keskiöön ei pääse mittaamalla vain unenaikaisia tekijöitä. Uuden sovelluksen avulla voimme hakea hyvän unen ympäriltä yksilöllisiä asioita, joissa pienikin muutos voi olla merkityksellinen, Pussinen toteaa.

Digitaalinen palvelu tarjoaa mahdollisuuden unidatan seurantaan asiantuntijan kanssa. Pääpaino on kuitenkin valmennuksessa. Tavoitteena on antaa apua jo ennen kuin uniongelmat alkavat varjostaa koko elämää.

– Neljä viikkoa kestävä intensiivijakso on alkusysäys elämäntapamuutokseen, jonka tavoitteena ovat hyvin nukutut yöt, Pussinen sanoo.

Lue myös: Unettomuuteen valmistui uusi nettiterapia – Perustuu harjoituksiin, jotka todettu tehokkaiksi kansainvälisesti (MU 14.5.)

Erikoinen yhtälö – Unilääkkeiden kulutus on laskussa, vaikka unettomuus on lisääntynyt (MU 3.5.)