Vieras kulttuuri ja kielimuuri voivat hankaloittaa asiointia paikallisella vastaanotolla. Sen sijaan chatissa omaa kieltä puhuvaan asiantuntijaan saa yhteyden keskimäärin seitsemässä sekunnissa.

– Chattailun lisäksi asiakas voi avata videoyhteyden asiantuntijan kanssa, ja tarvittaessa lähettää diagnoosin tekemistä helpottavia tiedostoja, kuten kuvia tai muita dokumentteja, kertoo Terveystalon etäpalveluista vastaava Annette Kainu tiedotteessa.

Resepti uusiksi -palvelu on Kainun mukaan Terveystalon käytetyimpiä etäpalveluita.

– Siinä voi jonottamatta uusia jopa kolme reseptiä kerralla. Tarvittaessa voi pyytää eurooppalaisen lääkemääräyksen, jolla lääkkeiden saanti onnistuu myös EU-maissa matkustettaessa, Kainu lisää.

Etäpalveluita tarjoavat yleis- ja erikoislääkäreiden lisäksi esimerkiksi ravitsemusterapeutit, psykologit ja sairaanhoitajat.

– Videovastaanotto taipuu monenlaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi terapiakäynti tai keskustelu jo todetun sairauden hoidosta sopii hyvin videovastaanoton kautta hoidettavaksi.

– Chat-palvelut ovat puolestaan käteviä silloin, kun tarvitsee ilman ajanvarausta nopean vastauksen tai vaikkapa mielipiteen siitä, vaatiiko vaiva fyysiselle vastaanotolle lähtemistä. Tarvittaessa asiantuntijat ohjaavat asiakkaan toisen asiantuntijan vastaanotolle tai esimerkiksi laboratoriotutkimuksiin.

Videovastaanotolla tai chatissä nettilääkäri tai muu asiantuntija voi hoitaa terveysasioita, jotka eivät vaadi fyysisiä tutkimuksia. Lääkäri-chat palvelee Terveystalossa vuorokauden ympäri kaikkina päivänä, joten terveyteen liittyviä asioita voi hoitaa juuri sieltä, missä itse on.

Oletko lääkäri, hammaslääkäri, proviisori tai farmaseutti? Kirjautumalla saat kaikki Mediuutisten digisisällöt käyttöösi MAKSUTTA tästä.