Voimakkaat helteet ovat saapumassa Suomeen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) muistuttaa tiedotteessa, että helteisiin kannattaa varautua riittävästi ja hyvissä ajoin. Kuumissa lämpötiloissa on syytä välttää fyysistä rasitusta ja huolehtia viilennyksestä ja riittävästä nesteytyksestä.

Hus muistuttaa, että helteet voivat olla terveysriski kenelle tahansa.

“Kovien helteiden aikana on syytä huolehtia nestetasapainosta säännöllisesti pitkin päivää. Janojuomaksi kannattaa valita alkoholiton vaihtoehto. Myös riittävästä syömisestä on hyvä pitää huoli, jotta kehon suolatasapaino säilyy normaalina”, kertoo Husin Sisätaudit ja kuntoutus -tulosyksikön toimialajohtaja ja johtava ylilääkäri Jukka Louhija tiedotteessa.

Helteellä kannattaa pysyä viileissä sisätiloissa ja välttää ylimääräistä fyysistä rasitusta.

Ikääntyneet ovat erityisen alttiita helteen haittavaikutuksille. Kuumuudesta kärsivän ikäihmisen tila voi laskea nopeasti ja sairaalakuntoon voi päätyä jopa vuorokaudessa.

“Säännöllisestä vedenjuonnista ja viileästä ympäristöstä on syytä pitää huolta. Omaisten olisi hyvä soittaa ainakin kerran päivässä ja tarkistaa, että iäkkäällä läheisellä on kaikki hyvin”, kertoo Louhija.

Kuuma lämpötila voi aiheuttaa eriasteisia lämpösairauksia ja johtaa lämpöuupumiseen ja jopa lämpöhalvaukseen. Lämpöhalvausta on epäiltävä aina, kun fyysiseen rasitukseen liittyy kuuma iho, tajunnan tason häiriöitä, matala verenpaine, hyperventilaatio, pahoinvointi tai ripuli.

Hikoilu voi olla runsasta, mutta varsinkin nestevajauksen myötä se saattaa salakavalasti lakata. Fyysisen rasituksen yhteydessä lämpöhalvaus voi kehittyä nopeasti ilman ennakko-oireita.

Jos saat lämpösairauksien oireita, Hus kehottaa huolehtimaan kehon viilentämisestä ja nestehukan korjaamisesta sekä hakeutumaan välittömästi varjoon ja riisumaan ylimääräiset vaatteet.

Kehoa tulee viilentää kylmäpakkauksilla ja valelemalla tai pirskottelemalla kylmää vettä iholle ja pään alueelle. Myös tuulettimista ja ilman viuhtomisesta voi olla apua.