Julkisen terveydenhuollon ja startup-yritysten yhteistyön vaikeudet ovat olleet tänä syksynä vahvasti esillä. Sosiaali- ja terveysministeriön Slush-sivutapahtumassa kuultiin positiivisesti erilainen tarina.

Vantaan kaupunki ja Klinik Healthcare Solutions Oy lähtivät reilu vuosi sitten yhdessä taklaamaan tuttua ongelmaa terveyskeskuksissa, pullonkaulaa ajanvarauksessa. STM:n Slush-sivutapahtumassa kerrotun perusteella kumpikin osapuoli on ollut tyytyväisiä yhteistyöhön.

Vantaan kaupungin ICT-palvelukoordinaattori Rauni Kudia sekä Klinikin operatiivinen johtaja, lääkäri Petteri Hirvonen jakoivat "SoteSlushin" yleisölle yhteistyön keskeisimpiä opetuksia.

Mediuutiset kokosi Kudian ja Hirvosen kertomasta julkisen ja startup-yrityksen yhteistyön teesit.

Julkisen organisaation ja startupin yhteistyön teesit

1. Sekä julkiselta organisaatiolta että startupilta vaaditaan rohkeutta ryhtyä yhteistyöhön.

2. Julkinen on oman pelikenttänsä asiantuntija. Vain organisaatio itse tietää, millaisia tarpeita ja tavoitteita sillä on.

3. Startupin pitää olla valmis kuuntelemaan ja oppimaan, ja jopa mukautumaan.

4. Julkinen ei saa jumiutua suunnitteluvaiheeseen. Sen sijaan pitää tarttua toimintaan – joskus kehitystyötä on hedelmällisintä tehdä tuotantovaiheessa.

5. Startup, pakkaa mukaan kärsivällisyyttä. Julkisen kumppanin kanssa asiat vievät joskus aikaa. Yleensä viivästystä tulee sopimusta sorvatessa, mutta päätösten jälkeen alkaa tapahtua.

6. Terveydenhuollon ammattilaiset innostuvat helposti teknologiasta.

7. Startupin on silti tunnettava terveydenhuoltoala. Idea on myytävä ammattilaiselle, ja se vaatii sitä, että aihepiiri on tuttu ja tuote sopiva alalle.

8. Mitä parempi teknologia ja mitä paremmin potilastiedot ovat sovelluksessa suojassa, sitä paremmat mahdollisuudet startupilla on.