Viestintätoimisto Drumin ja lääkeyhtiö Takedan kampanja aikuisten ADHD-oireiden tietoisuuden nostamiseksi on Vuoden Lääkeinformaatioteko 2021. Palkinto myönnetään viestinnän tai markkinoinnin teolle tai kampanjalle, joka nostaa kuluttajien tietoisuuteen jonkin merkittävän ja ajankohtaisen terveyskysymyksen.

Kilpailun tuomaristo perusteli päätöstään muun muassa sillä, että siinä esiteltiin onnistuneesti yleisölle tuntematonta maailmaa.

”Tuomariston mielestä voittajatyö oli varsinainen lääkeinformaatioteko. Voittajatyö oli hyvin rakennettu ja havainnollinen kampanja aiheesta, jota monen on vaikea ymmärtää ja jonka tunnemme usein vain kirjainyhdistelmänä. Kampanjassa kasvatettiin vastaanottajien tietoisuutta ADHD:sta ja uusia terveystiedotuksen keinoja sekä tunteita hyödyntäen esiteltiin yleisölle tuntematonta maailmaa. Kampanja oli taidokkaasti rakennettu ja sen tulokset olivat erinomaiset”, raadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki perustelee tiedotteessa.

Kampanjan tavoite oli lisätä tietoisuutta yleisestä mutta edelleen huonosti tunnetusta aikuisten ADHD:stä. Tavoitteet täyttyivät moninkertaisesti.

”Kampanja on selvästi lisännyt aikuisten ADHD-oireiden tietoisuutta ja tunnistamista. Olemme saaneet kiitosta modernista, digitaalisesta ja kokemuksellisesta terveystiedottamisesta niin ADHD-kokemustoimijoilta, ADHD-liitolta kuin terveydenhoidon ammattilaisilta. Saumaton yhteistyö viestintätoimiston, potilasjärjestön, kokemustoimijoiden, asiantuntijoiden sekä meidän takedalaisten kanssa olikin edellytys onnistumiselle. Kampanja avaa moniaistillisen mahdollisuuden kokea, miltä ADHD voi tuntua. Se on näkökulmastamme uniikkia verrattuna muihin terveystiedottamiskampanjoihin”, sanoo Business Unit Director Laura Aulanko Takedalta.

Vuoden Lääkeinformaatioteko on Lääketeollisuus ry:n vuosittain jakama tunnustus, jonka saajan valitsee riippumaton raati. Tunnustuksen yhtenä kriteerinä on, että kampanjassa on hyödynnetty erilaisia medioita lääkemarkkinoinnin noudattaen Eettisiä ohjeita, jotka ovat lääketeollisuuden itsesääntelyn pohja.

Palkituilla kampanjoilla on usein myös onnistuttu herättämään yhteiskunnallista keskustelua.