MIELI Suomen mielenterveys ry kertoo, että koronaviruksen aiheuttama huoli Suomessa näkyy yhteydenottoina yhdistyksen kriisipuhelimeen.

Soittajat ovat olleet huolissaan ikääntyneiden ja sairaiden läheistensä tilanteesta tai tulossa olevista lomamatkoista. Jotkut ovat jumiutuneet seuraamaan koronauutisointia, vaikka se pelottaa ja ahdistaa.

Yhdistys arvelee, että nyt Husissa hoidossa oleva suomalainen potilas ja todennäköiset uudet sairastumistapaukset kotimaassa luultavasti lisäävät yhteydenottoja.

”Koronavirus huolestuttaa tällä hetkellä enemmän kuin esimerkiksi ilmastonmuutos,” tiedotteessa todetaan.

MIELI ry:n mukaan myös aikaisemmat samankaltaiset tilanteet, kuten sarsin leviäminen vuonna 2003, ovat lisänneet esimerkiksi masennus- ja ahdistusoireilua, paniikkihäiriökohtauksien esiintymistä ja psyykkistä jännittyneisyyttä.

Sairastuneet, virusaltistuksen vuoksi eristykseen joutuneet tai sairastuneita hoitavat ovat muita alttiimpia myös psyykkiseen oireiluun ja voivat tarvita erityistä tukea.

Yhdistyksen mukaan omaa tai läheisten pelkoa ja huolta voi lievittää käytännönläheisin keinoin.

Yhdistys myös jakaa neuvoja siitä, miten omaa tai läheisten pelkoa ja huolta voi lievittää käytännönläheisin keinoin. MIELI on listannut kahdeksan vinkkiä:

1. Seuraa luotettavia tiedonlähteitä

Laadukas ja luotettava tieto helpottaa oloa. Huhut ja kauhukuvien jakaminen sen sijaan voivat laukaista ahdistusta. Hyvä kotimainen tiedonlähde on THL:n verkkosivut.

2. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta

Koronaviruksen ja muiden infektioiden leviämistä voidaan ehkäistä hyvällä käsihygienialla. Kädet pestään runsaalla vedellä ja pesunesteellä tai saippualla erityisesti ennen ruokailua ja sisälle tullessa. Kasvojen koskettelua kannattaa välttää.

3. Pidä yhteyttä läheisiin ja hae tukea

Stressaavissa tilanteissa läheisten seura tukee ja rauhoittaa. Kannattaa siis pitää yhteyttä ystäviin ja perheenjäseniin.

4. Rauhoita mieltäsi

Ahdistusta ja huolta voi helpottaa noudattamalla tavallisia arkirutiineja. Säännöllinen ateriarytmi, liikunta ja tavalliset arkitoimet auttavat. Voit myös kokeilla rentoutus- tai mindfulness-harjoituksia:

5. Ennakoi huolta

On luonnollista, että epidemiaan liittyvät uutiset huolestuttavat ja pelottavat. Huoli voi korostua, jos taustalla on jokin muu traumaattinen kokemus tai mielenterveyden häiriö. Myös alkoholin ja muiden päihteiden käyttö voivat voimistaa pahaa oloa. Jos huomaat, että uutisointi tai koronaviruksesta keskusteleminen pahentavat oloasi, hae tasapainoa. Kaikkea uutisointia ei kannata välttää, mutta voit rajoittaa uutisten seurantaa ja pelkoa lietsovia keskusteluja.

6. Keskustele lasten kanssa

Lapsilta on tärkeää kysyä, ovatko he kuulleet koronaviruksesta ja mitä he tietävät siitä. Lapsilta voi kysyä, mitä ajatuksia ja tunteita epidemia heissä herättää. Lapsia voi rauhoittaa ja tukea kertomalla, kuinka tartunnalta voi suojautua ja miten sairastuneita hoidetaan. Vieraat sanat, kuten ”epidemia” ja ”karanteeni”, kannattaa selittää lapsille ymmärrettävästi.

7. Suhtaudu myötätuntoisesti sairastuneisiin tai virukselle altistuneisiin

Kuka tahansa voi sairastua koronavirukseen. Jos tuttavapiirissäsi on sairastuneita tai virukselle altistuneita, heihin on hyvä suhtautua myötätuntoisesti. Ketään ei pitäisi syyllistää sairastumisesta tai taudille altistumisesta. On myös hyvä muistaa, että ihmiset voivat sairastua muihin virustauteihin kuin koronavirukseen.

8. Älä jää huolien kanssa yksin

MIELI ry:n kriisipuhelin ja Sekasin-chat ovat matalan kynnyksen keskustelupalveluja. Ne ovat kattavasti auki.