Viime torstaina voimaan tullut maskisuositus voi kasvattaa reippaasti kustannuksia etenkin sote-alan yrityksille ja valtion tulisi tukea yrityksiä kustannuksissa, arvioidaan Helsingin Yrittäjistä.

Maskikuluja kasvattaa nyt kaksi asiaa: maskeja tarvitaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asettaman suosituksen vuoksi yrityksissä aiempaakin enemmän, ja lisäksi maskien hinnat voivat nousta, kun kansalaiset hankkivat niitä nyt enemmän esimerkiksi joukkoliikenteessä kulkemiseen, sanoo Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen.

Taakka kasvaa varsinkin sote-alalla, jossa ollaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä.

– Kun vaikka kotisiivouspuolella on riskiryhmiin kuuluvia asiakkaita, silloin myös palvelun tarjoava yritys huolehtii, että heillä on asiakkaan tiloissa siivotessa kasvomaski päällä, Laaksonen sanoo.

Yrittäjiä huolestuttaa, että maskien hinnat nousevat räjähdysmäisesti.

– Kun kaikki tarvitsevat jotain tuotetta, hinta kipuaa ja saatavuus on heikompaa. Jos hammaslääkäri on aikaisemmin ostanut klinikalleen maskipaketin, joka maksaa kolme euroa, ja nyt maksetaan samasta paketista 54 euroa, onhan siinä kasvuprosentit kohdillaan.

Laaksosen mukaan valtion tulisikin kustantaa maskit yksityiselle sotepuolelle, kuten vanhainkoteihin, terveydenhuoltoon, hammaslääkärille ja kotisiivous -sekä kotihoivapuolelle.

Hänen mielestään myös muiden yritysten henkilökunnalleen tekemien suojavarustehankintojen tulisi olla yrityksille verovapaita epidemiakriisin ajan.

– Verottaja on linjannut alkuviikosta, että työnantajat voivat verovapaasti jakaa työntekijöilleen kasvomaskeja, mutta sehän tarkoittaa, että jossain kohtaa työnantajan pitää hankkia maski. Yrityksien kustannukset hankinnoissa kasvavat, kaikkien yritysten kassat eivät kestä jo tässä valmiiksi muuttuneessa tilanteessa – tähän myös yritykset kaipaavat verohuojennusta.

Suositus on lisännyt maskien käyttöä soteyritysten lisäksi myös esimerkiksi myyntityössä, Laaksonen sanoo.

Maskisuositus vaikuttaa käytännössä varsinkin isojen kaupunkien joukkoliikenteessä. Siten se voi vähentää ihmisten liikkumista ja esimerkiksi asiakasmääriä ravintoloissa ja muissa palveluissa.

Palvelujen lisäksi maskisuositus voi vaikuttaa myös muiden alojen yrityksiin ja vähentää entisestään esimerkiksi erilaisia yritysvierailuja.

– Yritykset sulkevat ovensa vierailijoilta, on sitten kysymys tehtaasta tai muista vierailuista.

Tämä ei välttämättä vaikuta yritysten liiketoimintaan heti, mutta voi haitata sitä pidemmän päälle.

– Jos yritys esittelee vaikka uusia komponentteja, ja on tarkoitus tehdä kauppaa vierailun jälkeen, pidemmällä aikavälillä vierailujen peruuntuminen voi vähentää liiketoimintaa.