Väsymys vaikuttaa liikenteessä salakavalasti. Onnettomuus ei välttämättä edellytä suoranaista rattiin nukahtamista, vaan pelkkä väsymyksen aiheuttama tarkkaavaisuuden herpaantuminen tai hidastuva reagointi voi riittää.

Liikenneturva muistuttaa, että riittävät yöunet ovat myös liikenneturvallisuuteko.

Liikenneturva teetti aiheesta kyselyn, johon vastanneista kuljettajista 13 prosenttia kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen viimeisen vuoden aikana lähdettyään ajamaan liian väsyneenä.

– Väsymys vaikuttaa niin onnettomuuksien kuin vaaratilanteidenkin taustalla. Kesällä on paljon aktiviteetteja, reissataan paljon ja valvotaan. Usein suviriennoissa nautitaan myös alkoholia ja monella alkoholin kulutus kasvaa kesällä. Pieni tissuttelu yhdistettynä valvomiseen ovat tien päällä iso riski, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen tiedotteessa.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista 44 prosenttia kokee väsymyksen haastavaksi ajoseuraksi.

Väsymystä ratissa voi ehkäistä riittävällä levolla ennen matkaa sekä pitämällä tarpeeksi taukoja ajon aikana.

– Moni kuljettaja voi pyrkiä sinnittelemään ajosuorituksen loppuun väsymyksestä huolimatta. Monet myös ymmärtävät tauon pitämisen tarpeellisuuden, jos ratissa alkaa väsyä. Mutta tunnistaako kuljettaja itsessään väsymyksen merkit? Taskinen kysyy.

Rattiin nukahtaminen voi tapahtua, kun väsymyksen myötä silmänräpäysten kesto pitenee ja luomet ovat tavallista räpäytystä pidempään kiinni.

Näistä puolen sekunnin lipsahduksista voi helposti liukua muutaman sekunnin mikrouneen. Liikenneturvasta muistutetaan, että aivot eivät ilmoita ennakkoon, kun ne aloittavat nukkumisen.

– Olennaista olisi oppia kuuntelemaan omaa vireystilaa ja tunnistamaan viestit väsymyksestä. Näin voi ajaa huoltoasemalle tai muuhun taukopaikkaan ennen kuin vaaratilanteita pääsee kehittymään”, Taskinen opastaa.

Liikenneturvan vinkit väsymyksen välttämiseen tien päällä:

  • Nuku edellisenä yönä riittävästi – vähintään kuusi tuntia.
  • Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa – lyhyetkin unet auttavat.
  • Mieti etukäteen taukopaikat, ja tauota ajo.
  • Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
  • Syö kevyesti - tukeva ateria tai pienikin alkoholimäärä väsyttävät.
  • Vältä ajamista aamuyön tunteina, silloin rattiin nukahtamisen riski on suurin.
  • Ota kaveri mukaan – pirteä matkaseura auttaa kuljettajaakin pysymään vireänä.