WW on laihduttamiseen kannustava yritys joka on jo reilun 50 vuoden ajan kaupitellut painonhallintatuotteita. Koska se on puhtaasti kaupallinen yritys, on sillä aina oma lehmä ojassa. WW:tä onkin kritisoitu rahanahneesta otteestaan painonhallintaan sekä siihen, että se on kannustanut ihmisiä pysymään laihdutustavoitteissaan ikävin tavoin, kuten ryhmäpainostuksen avulla.

ABC News kertoo, että nyt WW sai ylipainoisten lasten vanhemmat niskaansa sen jälkeen, kun yhtiön lapsille suunnattu Kurbo-sovellus osoittautui sangen ongelmalliseksi.

8–17 -vuotiaille suunnattu sovellus kannustaa lapsia pysymään muodoissaan muun muassa ennen ja jälkeen -kuvin. Näitä kuvia katsomalla luodaan ryhmäpainetta, ja tavoitteista lipsuminen on omiaan luomaan negatiivista suhtautumisen omaan kehoon.

– Tämähän päivänselvästi ajaa lapset inhoamaan omaa kehoaan, ja on siten yksi body shaming -ilmiön muodoista, jylisee laihdutusneuvoja Keri Glassman.

– WW olisi voinut kehittää sovelluksen, joka kannustaisi terveelliseen syömiseen sekä elintapoihin ja terveysneuvonnan ja tiedon lisäämisen avulla auttanut lapsia vahvistamaan itseluottamustaan, Glassman tylyttää.

– Tämä sen sijaan tuputtaa koko ajan laihduta, laihduta, laihduta.

Etenkin ylipainosta itsekin lapsena kärsineet vanhemmat ovat julmistuneet Kurbosta pahanpäiväisesti.

– Meillä oli lapsina ja nuorina jo ihan tarpeeksi vaikeaa ilman tällaista sovellustakin, täräyttää WW:tä tilille vetävän Change.org -vetoomuksen perustaja Holly Stallcup.

–Jos meillä olisi ollut tällainen sovellus joka kirjaimellisesti pitää kirjaa joka suupalasta, se olisi vain pahentanut epäterveitä ja mielenterveysongelmaisia ajattelutapojamme, sanoo syömishäiriöstä kärsinyt Stallcup.

– Monet meistä olisivat taatusti kuolleet sen seurauksena.

Oma ongelmansa on myös siinä, että kun Kurboa käyttävä lapsi miettii miten hän onnistuisi olemaan vähemmän pyöreä, ilmaiseksi asennettava Kurbo tarjoaa maksullisia, jopa 70 dollaria kuukaudessa maksavia neuvoja.