LähiTapiola avaa tammikuun lopussa virtuaalisairaalan, joka tarjoaa yhtiön terveysvakuutusasiakkaille suoria etälääkäripalveluita.

Vakuutusyhtiöt ovat ottamassa vakuutusasiakkaidensa hoitoketjut aiempaa tiukemmin otteeseensa.

– Hoitoketjujen toimivuus ja sujuvuus on varmistettava ja tarjottava ihmisille vaihtoehtoinen, matalan kynnyksen tapa hoitaa terveyshuoliaan, sanoo terveysliiketoiminnan johtaja Jani Tikkanen LähiTapiolasta.

Tähän mennessä LähiTapiolassa on ollut jo käytössä TerveysHelppi-puhelinpalvelu, jossa asiakkaiden hoidontarpeen on arvioinut hoitaja. Virtuaalisairaalassa hoitajien rinnalle tulevat nyt fyysisesti lääkärit, joita voi jatkossa konsultoida puhelimitse tai chatin kautta.

TerveysHelppissä oli viime vuonna noin 100 000 asiakasta.

– Virtuaalisairaala näyttää tuplaavan tänä vuonna asiakasmääränsä, sanoo Tikkanen.

Lääkäripalvelut LähiTapiola hankkii Mehiläiseltä, josta se omistaa 10 prosenttia. Yhtiöt ovat aiemmin ilmoittaneet kehittävänsä yhteistyössä uusia vakuutus- ja terveyspalveluita.

Tällä hetkellä lääkäririnkiin kuuluu neljä lääkäriä. Yksi heistä on yleislääketieteen erikoislääkäri Pia Luukkonen.

Luukkonen sanoo, että etätyö vaatii kokeneen lääkärin.

– Tarvitaan tarkka anamneesi kuten vastaanotollakin. Pitkä kliininen kokemus korostuu siinä, että osaa kysyä oikeat kysymykset ja saa asian esille etänäkin, hän sanoo.

Millaisia terveyteen liittyviä asioita esimerkiksi chatissa voidaan sitten arvioida?

– Ihan samoja asioita kuin puhelimessa: lasten infektioita, traumoja, aikuisten infektioita, Luukkonen sanoo.

Tikkasen mukaan aiemman tutkimusnäytön ja nykyisen käytännön kokemuksen pohjalta keskimäärin 3/4 ihmisten perusarjen terveystarpeista voidaan hoitaa etänä.

– Puhtaasti diagnostiikasta ei ole olemassa vielä luotettavia lukuja. Hoitoketju voidaan aina aloittaa etänä ja siirtää sitten aina tarpeen mukaan fyysisten tutkimusten tai hoidon piiriin.

Hän muistuttaa, että virtuaalisairaalan tarkoitus ei ole olla kaikenkattava hoitopiste. Kaikkia potilaita ei jatkossakaan voida hoitaa virtuaalisesti.

– Jos kyse on vakavammasta akuutista oirekuvasta ja vaaditaan laajempia tutkimuksia, silloin se on tietenkin väärä paikka.

Hänen mukaansa useimmiten asiakkaan huolen ja oirekuvan läpikäyminen ja tulkkaaminen riittää.

– Olen itse tehnyt parituhatta etävastaanottoa aiemmin urallani, muun muassa Mehiläisen puolella. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että ihminen pääsee helposti kertomaan terveyshuolensa lääkärille.