Lääkäri nöyrtyy

Vaikea tapaus

Rehellisyys auttaa. Helsingin Kallion terveyskeskuslääkäri Outi Seppälä oppi, että joskus lääkärin epäonnistuminen ja nöyrtyminen voi kääntyä voimavaraksi.

Vuosia sitten akuuttivastaanotolleni terveyskeskukseen tuli juuri vankilasta vapautunut synkkä ja tuskainen mies. Sairauskertomuksesta kävi ilmi vuosikymmenien alkoholi- ja huumeongelma sekä opiaattien ja bentsojen väärinkäyttö. Hän kertoi olleensa kuukausia raittiina, mutta ei saanut nukutuksi. Olo oli huono ja selkä kipeä.

Sain potilaan kuuntelemaan ja nauramaankin, kun imitoin lääkehakuisille tyypillisiä huomautuksia lääkäreiden ymmärtämättömyydestä ja typeryydestä. Hän totesi: ”Sä taidatkin olla kiva lääkäri”. Pohdimme elämänmuutos- ja masennusasioita. Hän sai fysioterapialähetteen ja reseptit mirtatsapiinista, diksyratsiinista ja ibuprofeenista.

Potilas oli epäileväinen, mutta nukkuminen parani, kun hän vähitellen suostui käyttämään mielialalääkitystä säännöllisesti. Hän kertoi raittiuden jatkuneen, mutta ostaneensa ahdistukseen diapamia katukaupasta ja pääsevänsä pian päihteettömään hoitopaikkaan. Sovimme, että kirjoitan pienen pakkauksen diatsepaamia, kun hän käy raittiina vastaanotolla.

Hoitopaikkaan pääsy sitten viivästyikin. Suoralta ja rehelliseltä tuntunut kontakti alkoi tuntua kieroutuneelta. Silloin tein sen, mitä minun olisi pitänyt tehdä heti. Sanoin, etten kirjoita enää diapamia ilman huumeseulaa.

Tulokset tulivat seurantakäyntiä edeltävänä päivänä: runsaasti positiivisia löydöksiä. Mietin, tuleeko potilas ollenkaan, ja miten voisin kohdata hänet sekä säilyttää hoitosuhteen rippeet. Pohdin kotimatkalla, että olin hoitanut potilasta huonosti. Olin ollut uskovinani hänen juttujaan, vaikka aavistin hänen valehtelevan.

Kun potilas tuli vastaanotolle, kerroin huumeseulan tulokset ja pyysin anteeksi huonoa hoitoani. Potilas vastasi: ”Ei, ei, älä syytä itseäsi, kaikki on minun syytäni. En mä tarvitse mitään diapameja. Riittää, jos saan käydä täällä vastaanotolla juttelemassa ja uusimassa näitä masennuslääkkeitä.”

Hoitosuhde alkoi kukoistaa ja potilas hakeutui korvaushoitoon. Hänen elämänsä on sujunut välillä hyvin, ja välillä huonommin, mutta hän koettaa kantaa tekemisistään vastuuta.

Tapaus opetti minulle, että hoitosuhde on kaiken a ja o. Vaikka potilas valehtelisi ja lääkäri tekisi virheitä, epäonnistuminen ja sen rehellinen käsittely voi kääntyä hoitosuhteen voimavaraksi. Se voi johtaa odotettuakin parempiin tuloksiin.

Seuraavan vaikean tapauksen kertoo Taysin korva- nenä- ja kurkkutautien lääkäri Saara Sillanpää.