Kymsote pilotoi verkossa toimivaa mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjausta.

Digihoitopolulla kansalaiset voivat esimerkiksi ottaa yhteyttä mielenterveys- ja päihdepalveluihin, tehdä mielialan itsearvioinnin ja saada tilanteeseensa sopivan toimintasuosituksen. Lisäksi he voivat saada palvelussa ohjauksen masennuksen omahoito-ohjelmaan, jos se sopii heidän tilanteeseensa.

Ensimmäisessä pilotissa testataan asiointipalvelun käytettävyyttä, kerätään kokemuksia asiakkailta ja ammattilaisilta ja kokeillaan uutta toimintamallia.

Asiakas voi kirjautua palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kymsoten asiakasohjaustiimi näkee asiakkailta tulleet yhteydenotot ja niihin liittyvät esitiedot. Viestin voi lähettää milloin vain. Jos asiakas lähettää viestin yöllä, vastaus tulee aamulla. Ammattilainen ottaa asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse tai viestillä.

– Hän saa valintansa mukaan tekstiviestillä tai sähköpostilla viestin, jossa kerrotaan, että hänelle on vastattu ja kehotetaan kirjautumaan ohjelmaan, jotta näkee vastauksen, kertoo pilotissa mukana oleva sairaanhoitaja Katja Hietamies Kymsotesta tiedotteessa.

Pilotissa ovat mukana Kotkan ja Kouvolan mielenterveys- ja päihdepalvelut kahdesta yksiköstä.

Pilotin aikana vanha ja uusi palvelu ovat käytössä rinnakkain. Kymsotessa asiakkaita ohjataan käyttämään uutta palvelua, jotta palvelusta saadaan käyttäjäkokemuksia.

Kymsotessa uusi asiointipalvelu on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuonna 2021. Asiointipalvelusta tulee yksi yhteinen palvelukanava terveys- ja sosiaalipalveluihin.