Suomalaiset ovat ladanneet ahkerasti THL:n maanantaina julkaisemaa Koronavilkku-sovellusta. Sovelluksen on kehittänyt Solita, joka voitti kesäkuussa järjestetyn kilpailutuksen 147 000 euron hinnalla.

Kokonaisuudessaan sovellukselle on kuitenkin varattu kuuden miljoonan budjetti. MTV Uutisten mukaan kehitystyö itsessään ei ollut kallista, vaan kulut koostuvat kaikesta muusta.

Sosiaali- ja terveysministeriön huhtikuussa julkaisemassa alustavassa kustannusarviossa 0,4 miljoonaa euroa budjetista on varattu hankekoordinaatioon, vaatimusmäärittelyn tarkentamiseen sekä muihin asiantuntijatehtäviin, 3,2 miljoonaa euroa sovelluksen ja sen taustajärjestelmän kehittämiseen sekä 1,4 miljoonaa euroa käyttöönoton tukeen ja viestintään.

Myöhemmin viiden miljoonan rahoitusarvio nostettiin kuuteen miljoonaan. Kuuden miljoonan budjettiin on MTV Uutisen mukaan laskettu asiantuntijatyötä muun muassa Kelasta, Sotedigistä, THL:stä ja markkinointitoimistosta.

Budjetti saatetaan alittaa

THL:n tiedonhallintajohtajan Aleksi Yrttiahon mukaan sovellukseen on tähän mennessä käytetty kokonaisuudessaan noin 900 000 euroa. Budjetissa on Yrttiahon mukaan varauduttu palvelukapasiteetin laajentamiseen, lisäkehitystyöhön, lisäkäännöksiin sekä mahdolliseen yhteistyöhön muiden maiden kanssa.

Tällä hetkellä rahaa kuitenkin vaikuttaisi kuluvan odotettua vähemmän.

– Tämän hetken kehityssuunnitelmien ja näkymän kustannusten osalta ei tule menemään niin paljon rahaa kuin on varattu, Yrttiaho kertoi MTV Uutisille.

MTV Uutisten mukaan yksi syy budjetin alittumiselle voi olla sovelluksen odotettua suurempi latausmäärä: THL:n asettama miljoonan latauksen tavoite ylittyi jo tiistaina. Sen vuoksi on mahdollista, että markkinointibudjetista säästyy rahaa.

Koronavilkku on ollut MTV Uutisten mukaan myös huomattavasti muiden maiden sovelluksia edullisempi. Esimerkiksi Saksassa Covid-sovelluksen hinnaksi on arvioitu yli 20 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Saksassa kuluu kuukausittain jopa 3 miljoonaa euroa sovelluksen pyörittämiseen.