Britanniassa alustayritykset Uber, Bolt ja Deliveroo sekä monet muut yhtiöt osallistuvat maan hallituksen ponnisteluihin nostaa nuorten aikuisten rokotuskattavuutta. Asiasta kertovat useat brittimediat.

Uber lähettää kaikille sovelluksensa käyttäjille Britanniassa elokuun aikana muistutuksen rokotuksen ottamisesta ja tarjoaa alennuksia kyydeistä ja ruokatoimituksista rokotetuille nuorille. Kyytisovellus Bolt tarjoaa ilmaisia matkoja rokotuskeskuksiin entistä laajemmalla alueella ja Deliveroo jakaa arvoseteleitä rokotetuille nuorille.

Pizzaketju Pizza Pilgrims muuttaa Sky Newsin mukaan kaksi toimipistettään popup-rokotuspisteiksi, joissa rokotuksen ottanut saa ilmaisen pizzapalan.

The Mirrorin lähteiden mukaan hallituksen koordinoimaan hankkeeseen on osallistumassa noin 30 yritystä. Rokotettujen edut ovat pääosin ilmaisia tai edullisempia kyytejä, ruokaa tai elokuvalippuja.

Yhdysvalloissa muun muassa Uber alkoi tarjota ilmaisia rokotuskyytejä jo toukokuussa.

BBC:n mukaan 67 prosenttia Britannian 18–29-vuotiaista on saanut ensimmäisen koronarokotuksen. Koko aikuisväestöstä 88,5 prosenttia on saanut ensimmäisen rokotuksen ja 72 prosenttia toisenkin.

Britannian terveysministeri Sajid Javid kiitti yrityksiä, jotka tukevat rokotushanketta. ”Kun mahdollista, olkaa ystävälliset, menkää ja käyttäkää etuja hyödyksenne”, hän sanoi nuorille Mirrorin mukaan.

Lue myös: